• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اخلاق حرفه‌ای با رویکرد آموزش عالی سلامت

    (ندگان)پدیدآور
    مهدوی واسوکلائی, عسکریخطیر پاشا, کیومرثهاشم نژاد آبرسی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    656.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اخلاق در آموزش عالی سلامت مفهومی چند بعدی است، به همین دلیل مورد توجه بسیاری از دانشگاه‌ها قرار گرفته است. آموزش و رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های بالینی پزشکی همواره کانون توجه است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف مروری اخلاق حرفه‌ای با رویکرد آموزش عالی سلامت پرداخته شده است. روش کار: مطالعه حاضر یک مرور سیستماتیکی است که کلیدواژه‌ها براساس MESH تعیین و سپس جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی؛SID ، Iran Medex، Pubmed،Google scholar ، Cochrane، Scopus، Web of Science، Uptodate،  Magiranانجام شد. نتایج جستجو و بررسی منجر به یافتن 98 مقاله که با همکاری نویسندگان مورد مطالعه و تحلیل موضوعی ابتدایی قرار گرفت در انتهای جستجو، تعداد 18 مقاله به دست آمد و در نهایت 14 مقاله که از معیارهای موضوعی و محتوایی و با هدف مطالعه مقاربت داشت وارد مطالعه مرور سیستماتیک شدند. یافته­ ها: نشان می­دهد نقش اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، در اعتلای تربیت اخلاقی در دانشگاه‌هاست. شماری از اهداف اخلاق حرفه‌ای عبارت‌اند از: دستیابی به سعادت و کمال، کسب شایستگی‌ها و زمینه‌سازی برای هدایت متربیان، خطاهای پزشکی و مسئولیت پزشک (رازداری، حقیقت گویی، محرمانگی و ...)، اخلاق درآموزش،پژوهش، ملاحظات اخلاقی توسعه آموزش اخلاق پزشکی مبتنی بر ارزش­های ایرانی اسلامی و برگزاری کارگاه با موضوعات مرتبط با اخلاق پزشکی حرفه‌ای برای اعضای هیئت علمی دانشگاه. نتیجه­ گیری: اخلاق حرفه‌ای از ضروریات اساسی در نظام آموزش سلامت است و جهت دستیابی به اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش سلامت باید رویکردهای ذکر شده در نظام آموزش عالی سلامت اجرا گردد.  
    کلید واژگان
    اخلاق حرفه‌ای
    آموزش عالی
    آموزش پزشکی
    سلامت
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
    استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران،
    استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7560-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988785

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب