نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطالبیان, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorعظیمی لولتی, حمیدهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T05:42:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T05:42:55Z
dc.date.available1402-03-27T05:42:55Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T05:42:55Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationطالبیان, فاطمه, عظیمی لولتی, حمیده. (1401). بررسی اهمال‌کاری و عوامل روانی- اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشجویان علوم پزشکی: یک مقاله مروری روایتی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 102-115.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-6868-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988781
dc.description.abstractزمینه و هدف: اهمال‌کاری تحصیلی علاوه بر مشکل کنترل زمانی فرآیند پیچیده‌ای از مؤلفه‌های هیجانی شناختی و رفتاری را در بر می‌گیرد. این مقاله با هدف مروری بر میزان  اهمال‌کاری و عوامل روانی اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشجویان علوم پزشکی  انجام شد. روش کار: این مقاله یک مطالعه مروری است که در سال 1399 با جستجوی در بانک‌های اطلاعاتی Google Scholar، SID، Iranmedex، Magiran، Medline، Science Direct، Scopus، ProQuest و با استفاده از کلمات کلیدی "اهمال‌کاری، دانشجو، علوم پزشکی" و معادل انگلیسی آن‌ها  "medical science، Procastination، student" انجام شد. در نتیجه جستجو 57 مقاله در بازه زمانی 2010 تا2020  یافت شد و در انتها 20  مقاله توصیفی تحلیلی مناسب برای مرور انتخاب شدند. یافته‌ها: این مطالعه مروری نشان داد، شیوع  اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته دندانپزشکی بیشتر است و عواملی همچون خودتنظیمی، خودکارآمدی، خوش‌بینی، اعتیاد به اینترنت، علاقه‌مندی به رشته، جهت‌گیری هدفمند، انگیزه، سبک‌های منفی فرزندپروری، بهبود تقسیم زمان، مهارت مطالعه، پیشرفت تحصیلی، کمال‌گرایی، عزت نفس، ذهن آگاهی، فرسودگی تحصیلی، هوش هیجانی، اختلالات روانی (خلقی)، استرس، اضطراب، خوش‌بینی، طرح‌واره‌های ناکارآمد و سلامت روان با اهمال‌کاری مرتبط می‌باشد. هریک از متغیرهای نامبرده شده در دو طبقه، عوامل روانی و عوامل اجتماعی دسته‌بندی شدند. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر و پیامدهای اهمال‌کاری تحصیلی بر دانشجویان توصیه می‌شود، استراتژی‌های آموزشی در جهت کاهش اهمال‌کاری تحصیلی به‌ خصوص در دانشجویان ساکن خوابگاه تدوین شود تا از پیشرفت تحصیلی و کاآی حرفه ای بهتری برخوردار شوند.  fa_IR
dc.format.extent745
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاهمال‌کاریfa_IR
dc.subjectدانشجوfa_IR
dc.subjectعلوم پزشکیfa_IR
dc.subjectعوامل روانی و اجتماعیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی اهمال‌کاری و عوامل روانی- اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشجویان علوم پزشکی: یک مقاله مروری روایتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمروريfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روان پرستاری، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری-|پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue10
dc.citation.spage102
dc.citation.epage115


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد