• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اهمال‌کاری و عوامل روانی- اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشجویان علوم پزشکی: یک مقاله مروری روایتی

    (ندگان)پدیدآور
    طالبیان, فاطمهعظیمی لولتی, حمیده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    745.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مروري
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اهمال‌کاری تحصیلی علاوه بر مشکل کنترل زمانی فرآیند پیچیده‌ای از مؤلفه‌های هیجانی شناختی و رفتاری را در بر می‌گیرد. این مقاله با هدف مروری بر میزان  اهمال‌کاری و عوامل روانی اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشجویان علوم پزشکی  انجام شد. روش کار: این مقاله یک مطالعه مروری است که در سال 1399 با جستجوی در بانک‌های اطلاعاتی Google Scholar، SID، Iranmedex، Magiran، Medline، Science Direct، Scopus، ProQuest و با استفاده از کلمات کلیدی "اهمال‌کاری، دانشجو، علوم پزشکی" و معادل انگلیسی آن‌ها  "medical science، Procastination، student" انجام شد. در نتیجه جستجو 57 مقاله در بازه زمانی 2010 تا2020  یافت شد و در انتها 20  مقاله توصیفی تحلیلی مناسب برای مرور انتخاب شدند. یافته‌ها: این مطالعه مروری نشان داد، شیوع  اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته دندانپزشکی بیشتر است و عواملی همچون خودتنظیمی، خودکارآمدی، خوش‌بینی، اعتیاد به اینترنت، علاقه‌مندی به رشته، جهت‌گیری هدفمند، انگیزه، سبک‌های منفی فرزندپروری، بهبود تقسیم زمان، مهارت مطالعه، پیشرفت تحصیلی، کمال‌گرایی، عزت نفس، ذهن آگاهی، فرسودگی تحصیلی، هوش هیجانی، اختلالات روانی (خلقی)، استرس، اضطراب، خوش‌بینی، طرح‌واره‌های ناکارآمد و سلامت روان با اهمال‌کاری مرتبط می‌باشد. هریک از متغیرهای نامبرده شده در دو طبقه، عوامل روانی و عوامل اجتماعی دسته‌بندی شدند. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر و پیامدهای اهمال‌کاری تحصیلی بر دانشجویان توصیه می‌شود، استراتژی‌های آموزشی در جهت کاهش اهمال‌کاری تحصیلی به‌ خصوص در دانشجویان ساکن خوابگاه تدوین شود تا از پیشرفت تحصیلی و کاآی حرفه ای بهتری برخوردار شوند.  
    کلید واژگان
    اهمال‌کاری
    دانشجو
    علوم پزشکی
    عوامل روانی و اجتماعی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
    دانشیار، گروه روان پرستاری، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری-|پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6868-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988781

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب