| dc.contributor.author | قاسمی, نسرین | fa_IR |
| dc.contributor.author | یعقوبی, ابوالقاسم | fa_IR |
| dc.contributor.author | تقوایی, داود | fa_IR |
| dc.contributor.author | زنگنه مطلق, فیروزه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-03-27T04:54:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-06-17T04:54:50Z | |
| dc.date.available | 1402-03-27T04:54:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-06-17T04:54:50Z | |
| dc.date.issued | 2022-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قاسمی, نسرین, یعقوبی, ابوالقاسم, تقوایی, داود, زنگنه مطلق, فیروزه. (1401). اثربخشی مداخله چند بعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری دانشآموزان ابتدایی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(8), 155-165. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7810-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988759 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: بر اساس پیشینه پژوهشی جهتگیری هدف تبحری و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش در ارتباط هستند، و با توجه به ساختار چندبعدی مداخله انگیزشی پژوهش حاضر در پی تاثیر آن بر جهتگیری هدف تبحری و خودکارآمدی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری در دانشآموزان ابتدایی است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعهی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان پایه پنجم دبستان شهر نهاوند تشکیل دادند که نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و جهتگیری هدف میدگلی و همکاران (1998) بود. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش طی 9 جلسه 45 دقیقهای، تحت آموزش مداخله انگیزشی-شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اتمام مداخله آزمایشی، پسآزمون و بعد از گذشت یک ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس مختلط در نرم افزار SPSS-23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس مختلط نشان داد که مداخلۀ انگیزشی شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری تاثیرگذار است (01/0p< ).
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مداخلۀ چندبعدی انگیزشی- شناختی بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری دانشآموزان، میتوان از این روش جهت افزایش پیشرفت تحصیلی آنها استفاده کرد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 678 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | مداخله چندبعدی انگیزشی -شناختی | fa_IR |
| dc.subject | خوکارآمدی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | جهتگیری هدف تبحری | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی مداخله چند بعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری دانشآموزان ابتدایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 8 | |
| dc.citation.spage | 155 | |
| dc.citation.epage | 165 | |