نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorیعقوبی, ابوالقاسمfa_IR
dc.contributor.authorتقوایی, داودfa_IR
dc.contributor.authorزنگنه مطلق, فیروزهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T04:54:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T04:54:50Z
dc.date.available1402-03-27T04:54:49Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T04:54:50Z
dc.date.issued2022-11-01en_US
dc.date.issued1401-08-10fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی, نسرین, یعقوبی, ابوالقاسم, تقوایی, داود, زنگنه مطلق, فیروزه. (1401). اثربخشی مداخله چند بعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت‌گیری هدف تبحری دانش‌آموزان ابتدایی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(8), 155-165.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7810-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988759
dc.description.abstractزمینه و هدف: بر اساس پیشینه پژوهشی جهت­گیری هدف تبحری و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش در ارتباط هستند، و با توجه به ساختار چندبعدی مداخله انگیزشی پژوهش حاضر در پی تاثیر آن بر جهت­گیری هدف تبحری و خودکارآمدی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت­گیری هدف تبحری در دانش­آموزان ابتدایی است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه­ی نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری با گروه­ آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش­آموزان پایه پنجم دبستان شهر نهاوند تشکیل ­دادند که نمونه­­ای به حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از طریق نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش­نامه­های خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و جهت­گیری هدف میدگلی و همکاران (1998) بود. پس از اجرای پیش­آزمون،  گروه آزمایش طی 9 جلسه 45 دقیقه­ای، تحت آموزش مداخله انگیزشی-شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. بعد از اتمام مداخله آزمایشی، پس­آزمون و بعد از گذشت یک ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس مختلط در نرم افزار SPSS-23 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس مختلط نشان داد که مداخلۀ انگیزشی شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت­گیری هدف تبحری تاثیرگذار است (01/0p< ). نتیجه ­گیری: با توجه به تاثیر مداخلۀ چندبعدی انگیزشی- شناختی بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی و جهت­گیری هدف تبحری دانش­­آموزان، می­توان از  این روش جهت افزایش پیشرفت تحصیلی آنها  استفاده کرد.   fa_IR
dc.format.extent678
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمداخله چندبعدی انگیزشی -شناختیfa_IR
dc.subjectخوکارآمدی تحصیلیfa_IR
dc.subjectجهت‌گیری هدف تبحریfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی مداخله چند بعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت‌گیری هدف تبحری دانش‌آموزان ابتداییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue8
dc.citation.spage155
dc.citation.epage165


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد