اثربخشی مداخله چند بعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری دانشآموزان ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
قاسمی, نسرینیعقوبی, ابوالقاسمتقوایی, داودزنگنه مطلق, فیروزهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: بر اساس پیشینه پژوهشی جهتگیری هدف تبحری و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش در ارتباط هستند، و با توجه به ساختار چندبعدی مداخله انگیزشی پژوهش حاضر در پی تاثیر آن بر جهتگیری هدف تبحری و خودکارآمدی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری در دانشآموزان ابتدایی است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعهی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان پایه پنجم دبستان شهر نهاوند تشکیل دادند که نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و جهتگیری هدف میدگلی و همکاران (1998) بود. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش طی 9 جلسه 45 دقیقهای، تحت آموزش مداخله انگیزشی-شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اتمام مداخله آزمایشی، پسآزمون و بعد از گذشت یک ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس مختلط در نرم افزار SPSS-23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس مختلط نشان داد که مداخلۀ انگیزشی شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری تاثیرگذار است (01/0p
کلید واژگان
مداخله چندبعدی انگیزشی -شناختیخوکارآمدی تحصیلی
جهتگیری هدف تبحری
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2022-11-011401-08-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایراناستاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




