• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی مداخله چند بعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت‌گیری هدف تبحری دانش‌آموزان ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی, نسرینیعقوبی, ابوالقاسمتقوایی, داودزنگنه مطلق, فیروزه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    678.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: بر اساس پیشینه پژوهشی جهت­گیری هدف تبحری و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش در ارتباط هستند، و با توجه به ساختار چندبعدی مداخله انگیزشی پژوهش حاضر در پی تاثیر آن بر جهت­گیری هدف تبحری و خودکارآمدی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت­گیری هدف تبحری در دانش­آموزان ابتدایی است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه­ی نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری با گروه­ آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش­آموزان پایه پنجم دبستان شهر نهاوند تشکیل ­دادند که نمونه­­ای به حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از طریق نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش­نامه­های خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و جهت­گیری هدف میدگلی و همکاران (1998) بود. پس از اجرای پیش­آزمون،  گروه آزمایش طی 9 جلسه 45 دقیقه­ای، تحت آموزش مداخله انگیزشی-شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. بعد از اتمام مداخله آزمایشی، پس­آزمون و بعد از گذشت یک ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس مختلط در نرم افزار SPSS-23 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس مختلط نشان داد که مداخلۀ انگیزشی شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت­گیری هدف تبحری تاثیرگذار است (01/0p
    کلید واژگان
    مداخله چندبعدی انگیزشی -شناختی
    خوکارآمدی تحصیلی
    جهت‌گیری هدف تبحری
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2022-11-01
    1401-08-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
    استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
    دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7810-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988759

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب