شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه آموزش مداوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی
(ندگان)پدیدآور
شیخی علی زاده, مرواریدحسین پور, محمدبهمئی, لیلانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آموزش مداوم پزشکی، فرایند یادگیری مداوم با هدف بروزرسانی صلاحیت حرفهای است. بنابراین این مطالعه با هدف ارائه الگو آموزش مداوم در دانشگاه علوم پزشکی اهواز صورت گرفت.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش 90 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بود که با استفاده از روش نمونهگیری کوکران 74 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه 100 گویهای استاندارد با 7 مؤلفه شامل مدیریت آموزش و پشتیبانی فنی، فناوری و طراحی، پداگوژیکی، نهادی، اخلاقی، ارزیابی و بازخورد و قالبهای یادگیری ترکیبی بود. پایایی پرسشنامه با الفای کرونباخ 8/0 تأیید گردید و روایی آن با روایی صوری با نظر خبرگان تأیید شد. از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد عوامل مدیریت آموزش و پشتیبانی فنی، فناوری و طراحی، پداگوژیکی، نهادی، اخلاقی، ارزیابی و بازخورد و قالبهای یادگیری ترکیبی بر توسعه آموزش مداوم پزشکی تأثیر معنیداری دارند.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان اذعان داشت که هر محتوای آموزشی باید دارای ویژگیهای کیفی باشد که اهداف و راهبردهای آموزشی را تامین کند و در راستای توسعه مداوم آموزش پزشکی عوامل مدیریت آموزش و پشتیبانی فنی، فناوری و طراحی، پداگوژیکی، نهادی، اخلاقی، ارزیابی و بازخورد و قالبهای یادگیری ترکیبی مد نظر قرار گیرند.
کلید واژگان
آموزش مداومتوسعه فردی
یادگیری محیط کار
دانشگاه جندی شاپور
یادگیری سازمانی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2022-11-011401-08-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایراندانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
استادیار، گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




