نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشریعت کیایی, سید نورالدینfa_IR
dc.contributor.authorصالحی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorتقوایی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T04:30:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T04:30:48Z
dc.date.available1402-03-27T04:30:47Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T04:30:48Z
dc.date.issued2022-11-01en_US
dc.date.issued1401-08-10fa_IR
dc.identifier.citationشریعت کیایی, سید نورالدین, صالحی, محمد, تقوایی, مریم. (1401). ارایه مدل دانشگاه پایدار بر توسعه تفکر انتقادی روانشناختی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان کشور. مجله علوم پزشکی رازی, 29(8), 26-35.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7441-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988748
dc.description.abstractزمینه و هدف: با تغییر پارادایم توسعه از توسعه اقتصادی به توسعه پایدار، نقش و کارکرد نظام آموزش‌عالی نیز دچار تحولات اساسی شده است. لذا هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دانشگاه پایدار بر پرورش مهارت‌های تفکر انتقادی روانشناختی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک به منظور ارایه مدل است. روش کار: پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک که دارای مرتبه علمی دانشیار و بالاتر بودند به تعداد 23 نفر و در بخش کمی، اساتید هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشور به تعداد 1851 نفربودند که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 17 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 320 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته دانشگاه پایدار و پرسشنامه مهارت‌های تفکر انتقادی رجایی (1393) استفاده شد. یافته‌ها: با توجه به مقادیر R2 و ضرایب مسیر می‌توان نتیجه گرفت که رابطه دانشگاه پایدار با تفکر انتقادی (با ضریب مسیر 371/0 و مقدار R2 برابر با 138/0 و آماره تی 227/6) مثبت و معنادار می‌باشد. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان گفت که نقش تفکر انتقادی در دانشگاه پایدار نه تنها بستری را برای تنظیم اهداف و فعالیت‌ها فراهم می‌نماید، بلکه مسائل پایداری را به زبانی که برای تصمیم گیرندگان مدارس عالی و دانشگاه‌ها قابل فهم باشد ترجمه می‌کند.  fa_IR
dc.format.extent1271
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدانشگاه پایدارfa_IR
dc.subjectتفکر انتقادیfa_IR
dc.subjectروانشناختیfa_IR
dc.subjectدانشگاه علوم پزشکیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleارایه مدل دانشگاه پایدار بر توسعه تفکر انتقادی روانشناختی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان کشورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue8
dc.citation.spage26
dc.citation.epage35


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد