| dc.contributor.author | شریعت کیایی, سید نورالدین | fa_IR |
| dc.contributor.author | صالحی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | تقوایی, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-03-27T04:30:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-06-17T04:30:48Z | |
| dc.date.available | 1402-03-27T04:30:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-06-17T04:30:48Z | |
| dc.date.issued | 2022-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شریعت کیایی, سید نورالدین, صالحی, محمد, تقوایی, مریم. (1401). ارایه مدل دانشگاه پایدار بر توسعه تفکر انتقادی روانشناختی در دانشگاههای علوم پزشکی کلان کشور. مجله علوم پزشکی رازی, 29(8), 26-35. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7441-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988748 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: با تغییر پارادایم توسعه از توسعه اقتصادی به توسعه پایدار، نقش و کارکرد نظام آموزشعالی نیز دچار تحولات اساسی شده است. لذا هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دانشگاه پایدار بر پرورش مهارتهای تفکر انتقادی روانشناختی در دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک به منظور ارایه مدل است.
روش کار: پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک که دارای مرتبه علمی دانشیار و بالاتر بودند به تعداد 23 نفر و در بخش کمی، اساتید هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشور به تعداد 1851 نفربودند که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 17 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 320 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته دانشگاه پایدار و پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی رجایی (1393) استفاده شد.
یافتهها: با توجه به مقادیر R2 و ضرایب مسیر میتوان نتیجه گرفت که رابطه دانشگاه پایدار با تفکر انتقادی (با ضریب مسیر 371/0 و مقدار R2 برابر با 138/0 و آماره تی 227/6) مثبت و معنادار میباشد.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت که نقش تفکر انتقادی در دانشگاه پایدار نه تنها بستری را برای تنظیم اهداف و فعالیتها فراهم مینماید، بلکه مسائل پایداری را به زبانی که برای تصمیم گیرندگان مدارس عالی و دانشگاهها قابل فهم باشد ترجمه میکند.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 1271 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | دانشگاه پایدار | fa_IR |
| dc.subject | تفکر انتقادی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | دانشگاه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | ارایه مدل دانشگاه پایدار بر توسعه تفکر انتقادی روانشناختی در دانشگاههای علوم پزشکی کلان کشور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 8 | |
| dc.citation.spage | 26 | |
| dc.citation.epage | 35 | |