• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارایه مدل دانشگاه پایدار بر توسعه تفکر انتقادی روانشناختی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان کشور

    (ندگان)پدیدآور
    شریعت کیایی, سید نورالدینصالحی, محمدتقوایی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.241 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: با تغییر پارادایم توسعه از توسعه اقتصادی به توسعه پایدار، نقش و کارکرد نظام آموزش‌عالی نیز دچار تحولات اساسی شده است. لذا هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دانشگاه پایدار بر پرورش مهارت‌های تفکر انتقادی روانشناختی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک به منظور ارایه مدل است. روش کار: پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک که دارای مرتبه علمی دانشیار و بالاتر بودند به تعداد 23 نفر و در بخش کمی، اساتید هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشور به تعداد 1851 نفربودند که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 17 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 320 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته دانشگاه پایدار و پرسشنامه مهارت‌های تفکر انتقادی رجایی (1393) استفاده شد. یافته‌ها: با توجه به مقادیر R2 و ضرایب مسیر می‌توان نتیجه گرفت که رابطه دانشگاه پایدار با تفکر انتقادی (با ضریب مسیر 371/0 و مقدار R2 برابر با 138/0 و آماره تی 227/6) مثبت و معنادار می‌باشد. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان گفت که نقش تفکر انتقادی در دانشگاه پایدار نه تنها بستری را برای تنظیم اهداف و فعالیت‌ها فراهم می‌نماید، بلکه مسائل پایداری را به زبانی که برای تصمیم گیرندگان مدارس عالی و دانشگاه‌ها قابل فهم باشد ترجمه می‌کند.  
    کلید واژگان
    دانشگاه پایدار
    تفکر انتقادی
    روانشناختی
    دانشگاه علوم پزشکی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2022-11-01
    1401-08-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
    دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
    استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7441-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988748

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب