نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorموسویان, سید جوادfa_IR
dc.contributor.authorخیری, بهرامfa_IR
dc.contributor.authorعلیقلی, منصورهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T03:40:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T03:40:21Z
dc.date.available1402-03-27T03:40:20Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T03:40:21Z
dc.date.issued2022-10-01en_US
dc.date.issued1401-07-09fa_IR
dc.identifier.citationموسویان, سید جواد, خیری, بهرام, علیقلی, منصوره. (1401). طراحی مدل ساختاری احساس گناه و شرم با تأکید بر استراتژی‌های مقابله‌ای. مجله علوم پزشکی رازی, 29(7), 11-22.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7525-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988725
dc.description.abstractزمینه و هدف: به دلیل اهمیت روزافزون شناخت و درک احساسات خودآگاه ازجمله دو هیجان گناه و شرم بر نحوه زندگی روزمره مردم، به‌خصوص در تصمیم‌گیری اخلاقی و قصد خرید مجدد مصرف‌کنندگان، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ناهنجاری‌های شناختی پس از خرید (احساس گناه و شرم) مصرف‌کنندگان بر قصد خرید مجدد آن‌ها اجرا شده است. روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی بوده و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه است. جامعه آماری آن، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز هستند و نمونه آماری شامل 337 نفر از دانشجویان می‌شود که به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. به‌منظور آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که خرید آنی بر احساس گناه و احساس شرم مصرف‌کننده تأثیر مثبت دارد و این در حالی است که احساس گناه مصرف‌کننده و احساس شرم مصرف‌کننده به‌طور مستقیم تأثیری بر قصد خرید مجدد ندارد. این نشان از قدرت بالای استراتژی‌های در نظر گرفته شده در مدل تحقیق جهت مقابله با احساس گناه و احساس شرم مصرف‌کننده در قصد خرید مجدد دارد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که ناهنجاری‌های شناختی پس از خرید بر استراتژی‌های مقابله‌ای تأثیرگذارند و استراتژی‌های برنامه‌ریزی برای کاهش خرید آنی، برنامه‌ریزی برای جبران ضرر مالی، عدم تعلق فکری، سرزنش دیگران، توجیه کردن و استراتژی پشیمان شدن بر قصد خرید مجدد تأثیر منفی دارند. این یافته‌ها نتایج تحقیقات گذشته را تایید می‌نمایند. همچنین الگوهای برانگیزاننده شرم میل به پنهان‌کاری و فرار دارند و الگوهای برانگیزاننده گناه نیز میل به اعتراف، عذرخواهی و جبران را در پی دارد.  fa_IR
dc.format.extent1029
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاحساس گناهfa_IR
dc.subjectاحساس شرمfa_IR
dc.subjectاستراتژی‌های مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectمهندسی علومfa_IR
dc.titleطراحی مدل ساختاری احساس گناه و شرم با تأکید بر استراتژی‌های مقابله‌ایfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue7
dc.citation.spage11
dc.citation.epage22


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد