طراحی مدل ساختاری احساس گناه و شرم با تأکید بر استراتژیهای مقابلهای
(ندگان)پدیدآور
موسویان, سید جوادخیری, بهرامعلیقلی, منصورهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: به دلیل اهمیت روزافزون شناخت و درک احساسات خودآگاه ازجمله دو هیجان گناه و شرم بر نحوه زندگی روزمره مردم، بهخصوص در تصمیمگیری اخلاقی و قصد خرید مجدد مصرفکنندگان، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ناهنجاریهای شناختی پس از خرید (احساس گناه و شرم) مصرفکنندگان بر قصد خرید مجدد آنها اجرا شده است.
روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی بوده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. جامعه آماری آن، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز هستند و نمونه آماری شامل 337 نفر از دانشجویان میشود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. بهمنظور آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شده است.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که خرید آنی بر احساس گناه و احساس شرم مصرفکننده تأثیر مثبت دارد و این در حالی است که احساس گناه مصرفکننده و احساس شرم مصرفکننده بهطور مستقیم تأثیری بر قصد خرید مجدد ندارد. این نشان از قدرت بالای استراتژیهای در نظر گرفته شده در مدل تحقیق جهت مقابله با احساس گناه و احساس شرم مصرفکننده در قصد خرید مجدد دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ناهنجاریهای شناختی پس از خرید بر استراتژیهای مقابلهای تأثیرگذارند و استراتژیهای برنامهریزی برای کاهش خرید آنی، برنامهریزی برای جبران ضرر مالی، عدم تعلق فکری، سرزنش دیگران، توجیه کردن و استراتژی پشیمان شدن بر قصد خرید مجدد تأثیر منفی دارند. این یافتهها نتایج تحقیقات گذشته را تایید مینمایند. همچنین الگوهای برانگیزاننده شرم میل به پنهانکاری و فرار دارند و الگوهای برانگیزاننده گناه نیز میل به اعتراف، عذرخواهی و جبران را در پی دارد.
کلید واژگان
احساس گناهاحساس شرم
استراتژیهای مقابلهای
مهندسی علوم
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2022-10-011401-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




