نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorراحت دهمرده, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorمهدی‌نژاد, ولیfa_IR
dc.contributor.authorکربلایی هرفته, فاطمه صغریfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T03:22:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T03:22:52Z
dc.date.available1402-03-27T03:22:52Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T03:22:52Z
dc.date.issued2022-09-01en_US
dc.date.issued1401-06-10fa_IR
dc.identifier.citationراحت دهمرده, معصومه, مهدی‌نژاد, ولی, کربلایی هرفته, فاطمه صغری. (1401). نقش آموزش از طریق فعالیت بدنی بر بهبود روابط اجتماعی و تنظیم هیجانی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(6), 134-143.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7143-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988717
dc.description.abstractزمینه و هدف: تنظیم هیجان و روابط اجتماعی از عوامل مهم مرتبط با فعالیت­های مشارکتی برای دانش آموزان می­باشند؛ لذا هدف مطالعه، نقش آموزش علم و دانش از طریق فعالیت بدنی بر بهبود روابط اجتماعی و تنظیم هیجانی بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دوم و سوم ابتدایی شهر زاهدان در سال تحصیلی 1399-1398 بود که به دلیل نیمه تجربی بودن مطالعه، تعداد 30 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه روابط اجتماعی بارتون (1990) و تنظیم هیجانی گراس و جان (2003) استفاده شد. روش اجرای مداخله فعالیت بدنی به صورت 12 جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت برای گروه­های تجربی بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با کمک آزمون تی وابسته و تی مستقل انجام شد. یافته‌ها: نتایج بررسی درون گروهی نشان داد که در گروه تجربی سطح روابط اجتماعی و ارزیابی مجدد افزایش معنی‌داری داشت (به ترتیب 002/0= P و 002/0= P)، ولی سطح سرکوبی کاهش نشان داد (001/0= P). از طرفی بررسی بین گروهی نشان داد که آموزش از طریق فعالیت بدنی منجر به بهبود روابط اجتماعی، ارزیابی مجدد و سرکوبی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل گردید (به ترتیب 002/0= P، 001/0= P، 003/0= P). نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج نشان داد که در مدارس هوشمند، از مداخلات فعالیت بدنی برای یادگیرندگان بهره گرفته شود تا سطح عوامل روانشناختی بهبود یابد.fa_IR
dc.format.extent685
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectفعالیت بدنیfa_IR
dc.subjectروابط اجتماعیfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانیfa_IR
dc.subjectمدارس هوشمندfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleنقش آموزش از طریق فعالیت بدنی بر بهبود روابط اجتماعی و تنظیم هیجانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه ازاد اسلامی، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue6
dc.citation.spage134
dc.citation.epage143


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد