| dc.contributor.author | راحت دهمرده, معصومه | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدینژاد, ولی | fa_IR |
| dc.contributor.author | کربلایی هرفته, فاطمه صغری | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-03-27T03:22:52Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-06-17T03:22:52Z | |
| dc.date.available | 1402-03-27T03:22:52Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-06-17T03:22:52Z | |
| dc.date.issued | 2022-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | راحت دهمرده, معصومه, مهدینژاد, ولی, کربلایی هرفته, فاطمه صغری. (1401). نقش آموزش از طریق فعالیت بدنی بر بهبود روابط اجتماعی و تنظیم هیجانی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(6), 134-143. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7143-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988717 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: تنظیم هیجان و روابط اجتماعی از عوامل مهم مرتبط با فعالیتهای مشارکتی برای دانش آموزان میباشند؛ لذا هدف مطالعه، نقش آموزش علم و دانش از طریق فعالیت بدنی بر بهبود روابط اجتماعی و تنظیم هیجانی بود.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم و سوم ابتدایی شهر زاهدان در سال تحصیلی 1399-1398 بود که به دلیل نیمه تجربی بودن مطالعه، تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه روابط اجتماعی بارتون (1990) و تنظیم هیجانی گراس و جان (2003) استفاده شد. روش اجرای مداخله فعالیت بدنی به صورت 12 جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت برای گروههای تجربی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک آزمون تی وابسته و تی مستقل انجام شد.
یافتهها: نتایج بررسی درون گروهی نشان داد که در گروه تجربی سطح روابط اجتماعی و ارزیابی مجدد افزایش معنیداری داشت (به ترتیب 002/0= P و 002/0= P)، ولی سطح سرکوبی کاهش نشان داد (001/0= P). از طرفی بررسی بین گروهی نشان داد که آموزش از طریق فعالیت بدنی منجر به بهبود روابط اجتماعی، ارزیابی مجدد و سرکوبی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل گردید (به ترتیب 002/0= P، 001/0= P، 003/0= P).
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد که در مدارس هوشمند، از مداخلات فعالیت بدنی برای یادگیرندگان بهره گرفته شود تا سطح عوامل روانشناختی بهبود یابد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 685 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | فعالیت بدنی | fa_IR |
| dc.subject | روابط اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | تنظیم هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | مدارس هوشمند | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | نقش آموزش از طریق فعالیت بدنی بر بهبود روابط اجتماعی و تنظیم هیجانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه ازاد اسلامی، زاهدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 134 | |
| dc.citation.epage | 143 | |