| dc.contributor.author | عظیمی, وحیده | fa_IR |
| dc.contributor.author | قربان جهرمی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | درتاج, فریبرز | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابوالمعالی, خدیجه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-02-11T21:43:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-05-01T21:43:43Z | |
| dc.date.available | 1402-02-11T21:43:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-05-01T21:43:43Z | |
| dc.date.issued | 2022-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2022-06-20 | en_US |
| dc.date.submitted | 1401-03-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عظیمی, وحیده, قربان جهرمی, رضا, درتاج, فریبرز, ابوالمعالی, خدیجه. (1401). اثربخشی آموزش روش فرزندپروری مثبتگرا بر کیفیت دلبستگی دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 65(2)doi: 10.22038/mjms.2022.66225.3901 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4013 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.66225.3901 | |
| dc.identifier.uri | https://mjms.mums.ac.ir/article_21791.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/966787 | |
| dc.description.abstract | چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش روش فرزندپروری مثبتگرا بر کیفیت دلبستگی دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستان انجام گرفت. این پژوهش با روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. دوره پیگیری نیز دوماهه اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستان منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 به همراه والدینشان بود. در این پژوهش تعداد 27 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (14 دانشآموز در گروه آزمایش و 13 دانشآموز در گروه گواه). گروه آزمایش آموزش روش فرزندپروری مثبتگرا را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه دلبستگی کودکان (کاپنبرگ و هالپرن، 2006) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که روش فرزندپروری مثبتگرا بر کیفیت دلبستگی دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستان تأثیر معنادار دارد (0001>P؛ 67/0=Eta؛ 58/50=F). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که روش فرزندپروری مثبتگرا با بهرهگیری از روشهای فرزندپروری بهنجار و اصول ارتباطی مناسب به عنوان یک روش کارآمد میتواند جهت بهبود کیفیت دلبستگی دانشآموزان دختر مورد استفاده قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1170 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | medical journal of mashhad university of medical sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.66225.3901 | |
| dc.subject | دلبستگی | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان دختر | fa_IR |
| dc.subject | فرزندپروری مثبتگرا | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش روش فرزندپروری مثبتگرا بر کیفیت دلبستگی دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد تمام گروه روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 65 | |
| dc.citation.issue | 2 | |