• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 64, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 64, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عوامل روان شناسی و رفتاری موثر بر مصرف نمایشی

    (ندگان)پدیدآور
    افشاری, علیسعیدنیا, حمید رضاوظیفه دوست, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.255 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: افرادی که مصرف نمایشی دارند در تلاشند تا  با مصرف کالاهای لوکس مورد تحسین و توجه دیگران واقع شوند و همین امر در بیشتر مواقع موجب ایجاد اضطراب، ذهن مشغولی و افسردگی در آن‎ها می‎گردد. شیوع مصرف نمایشی در جامعه سلامت روانی اجتماع را به خطر می‎اندازد. هدف این پژوهش بررسی پیشایندها و پیامدهای مصرف نمایشی کالاهای لوکس در بین جامعه دانشگاهی و حوزویان کشور ایران می‎باشد.روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع توصیفی- پیمایشی- همبستگی می‎باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان و حوزویان درحال تحصیل در شهر تهران و قم می‎باشند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری از طریق فرمول مورگان تعداد حجم نمونه 384 نفر در نظر گرفته شد و از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده متناسب با حجم افراد انتخاب شدند.نتایج: نتایج مطالعات به دو مدل مفهومی‎منجر شد(یک مدل در حوزه علمیه و یک مدل در دانشگاه) که با استفاده از آنها فرضیه‎های پژوهش به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‎ها از طریق مدل معادلات ساختاری صورت گرفت.نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از هر مطالعه بیانگر تفاوت بین گروه اول و دوم بوده و بیان می‎کند که دانشجویان تمایل بیشتری به مصرف کالاهای لوکس و طلاب تمایل کمتری به مصرف نمایشی داشته و به دنبال کنترل آن می‎باشند.
    کلید واژگان
    مصرف نمایشی
    عوامل روانشناسی
    عوامل رفتاری
    سلامت روانی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2021-05-22
    1400-03-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
    استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2021.22040
    https://mjms.mums.ac.ir/article_22040.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/966751

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب