بررسی عوامل روان شناسی و رفتاری موثر بر مصرف نمایشی
(ندگان)پدیدآور
افشاری, علیسعیدنیا, حمید رضاوظیفه دوست, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: افرادی که مصرف نمایشی دارند در تلاشند تا با مصرف کالاهای لوکس مورد تحسین و توجه دیگران واقع شوند و همین امر در بیشتر مواقع موجب ایجاد اضطراب، ذهن مشغولی و افسردگی در آنها میگردد. شیوع مصرف نمایشی در جامعه سلامت روانی اجتماع را به خطر میاندازد. هدف این پژوهش بررسی پیشایندها و پیامدهای مصرف نمایشی کالاهای لوکس در بین جامعه دانشگاهی و حوزویان کشور ایران میباشد.روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع توصیفی- پیمایشی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان و حوزویان درحال تحصیل در شهر تهران و قم میباشند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری از طریق فرمول مورگان تعداد حجم نمونه 384 نفر در نظر گرفته شد و از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده متناسب با حجم افراد انتخاب شدند.نتایج: نتایج مطالعات به دو مدل مفهومیمنجر شد(یک مدل در حوزه علمیه و یک مدل در دانشگاه) که با استفاده از آنها فرضیههای پژوهش به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق مدل معادلات ساختاری صورت گرفت.نتیجهگیری: نتایج حاصل از هر مطالعه بیانگر تفاوت بین گروه اول و دوم بوده و بیان میکند که دانشجویان تمایل بیشتری به مصرف کالاهای لوکس و طلاب تمایل کمتری به مصرف نمایشی داشته و به دنبال کنترل آن میباشند.
کلید واژگان
مصرف نمایشیعوامل روانشناسی
عوامل رفتاری
سلامت روانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2021-05-221400-03-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران




