| dc.contributor.author | بهرامی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سپهوند, تورج | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-02-04T10:40:04Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-04-24T10:40:04Z | |
| dc.date.available | 1402-02-04T10:40:04Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-04-24T10:40:04Z | |
| dc.date.issued | 2023-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بهرامی, زهرا, سپهوند, تورج. (1401). اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجانمدار بر افسردگی و مؤلفههای آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 29(4), 211-219. doi: 10.32592/ajcm.29.4.211 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2588-722X | |
| dc.identifier.issn | 2588-7238 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.32592/ajcm.29.4.211 | |
| dc.identifier.uri | http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2575-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/961461 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: افسردگی در کودکان بهطور ویژهای با اضطراب اجتماعی مرتبط است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجانمدار (ECBT) بر افسردگی و مؤلفههای آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی بود.
مواد و روشها: این مطالعه شبهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. از میان دانشآموزان ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1399، 46 دانشآموز انتخاب شدند که نمره آنها در مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان بیشتر از 5/29 بود و به صورت تصادفی در دو گروه 23 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا، هر دو گروه به سیاهه افسردگی کودکان بهعنوان پیشآزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه در ECBT شرکت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. درنهایت، دو گروه پسآزمون را اجرا کردند.
یافتهها: نتایج اجرای آزمون مانکووا نشان داد پس از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت معناداری در ترکیب خطی مؤلفههای افسردگی در دو گروه وجود داشت (0/065=لامبدای ویلکز، 94/662=33،5F، 0/001=P). نتایج آزمونهای تکمتغیری تحلیل کوواریانس نیز کاهش معناداری (0/01>P) را در تمامی مؤلفههای افسردگی و همچنین نمره کل کودکان گروه آزمایش پس از شرکت در جلسات درمانی نشان داد.
نتیجهگیری: ECBT درمان مؤثری برای افسردگی کودکان دارای اضطراب اجتماعی است. پیشنهاد میشود متخصصان سلامت روان این درمان را در اولویت برنامههای درمانی خود قرار دهند.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله پزشكي باليني ابن سينا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Clinical Medicine | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.32592/ajcm.29.4.211 | |
| dc.subject | اضطراب اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | درمان شناختی رفتاری هیجانمدار | fa_IR |
| dc.subject | کودکان دبستانی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسي باليني | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجانمدار بر افسردگی و مؤلفههای آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 211 | |
| dc.citation.epage | 219 | |