نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرامی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorسپهوند, تورجfa_IR
dc.date.accessioned1402-02-04T10:40:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-04-24T10:40:04Z
dc.date.available1402-02-04T10:40:04Zfa_IR
dc.date.available2023-04-24T10:40:04Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationبهرامی, زهرا, سپهوند, تورج. (1401). اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار بر افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 29(4), 211-219. doi: 10.32592/ajcm.29.4.211fa_IR
dc.identifier.issn2588-722X
dc.identifier.issn2588-7238
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/ajcm.29.4.211
dc.identifier.urihttp://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2575-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/961461
dc.description.abstractسابقه و هدف: افسردگی در کودکان به‌طور ویژه‌ای با اضطراب اجتماعی مرتبط است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار (ECBT) بر افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی بود. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. از میان دانش‌آموزان ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1399، 46 دانش‌آموز انتخاب شدند که نمره آن‌ها در مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان بیشتر از 5/29 بود و به صورت تصادفی در دو گروه 23 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا، هر دو گروه به سیاهه افسردگی کودکان به‌عنوان پیش‌آزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه در ECBT شرکت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. درنهایت، دو گروه پس‌آزمون را اجرا کردند. یافته‌ها: نتایج اجرای آزمون مانکووا نشان داد پس از کنترل اثرات پیش‌آزمون، تفاوت معناداری در ترکیب خطی مؤلفه‌های افسردگی در دو گروه وجود داشت (0/065=لامبدای ویلکز، 94/662=33،5F، 0/001=P). نتایج آزمون‌های تک‌متغیری تحلیل کوواریانس نیز کاهش معناداری (0/01>P) را در تمامی مؤلفه‌های افسردگی و همچنین نمره کل کودکان گروه آزمایش پس از شرکت در جلسات درمانی نشان داد. نتیجه‌گیری: ECBT درمان مؤثری برای افسردگی کودکان دارای اضطراب اجتماعی است. پیشنهاد می‌شود متخصصان سلامت روان این درمان را در اولویت برنامه‌های درمانی خود قرار دهند.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پزشكي باليني ابن سيناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Clinical Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/ajcm.29.4.211
dc.subjectاضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectدرمان شناختی رفتاری هیجان‌مدارfa_IR
dc.subjectکودکان دبستانیfa_IR
dc.subjectروانشناسي بالينيfa_IR
dc.titleاثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار بر افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue4
dc.citation.spage211
dc.citation.epage219


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد