اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجانمدار بر افسردگی و مؤلفههای آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
بهرامی, زهراسپهوند, تورج
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: افسردگی در کودکان بهطور ویژهای با اضطراب اجتماعی مرتبط است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجانمدار (ECBT) بر افسردگی و مؤلفههای آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی بود.
مواد و روشها: این مطالعه شبهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. از میان دانشآموزان ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1399، 46 دانشآموز انتخاب شدند که نمره آنها در مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان بیشتر از 5/29 بود و به صورت تصادفی در دو گروه 23 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا، هر دو گروه به سیاهه افسردگی کودکان بهعنوان پیشآزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه در ECBT شرکت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. درنهایت، دو گروه پسآزمون را اجرا کردند.
یافتهها: نتایج اجرای آزمون مانکووا نشان داد پس از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت معناداری در ترکیب خطی مؤلفههای افسردگی در دو گروه وجود داشت (0/065=لامبدای ویلکز، 94/662=33،5F، 0/001=P). نتایج آزمونهای تکمتغیری تحلیل کوواریانس نیز کاهش معناداری (0/01>P) را در تمامی مؤلفههای افسردگی و همچنین نمره کل کودکان گروه آزمایش پس از شرکت در جلسات درمانی نشان داد.
نتیجهگیری: ECBT درمان مؤثری برای افسردگی کودکان دارای اضطراب اجتماعی است. پیشنهاد میشود متخصصان سلامت روان این درمان را در اولویت برنامههای درمانی خود قرار دهند.
کلید واژگان
اضطراب اجتماعیافسردگی
درمان شناختی رفتاری هیجانمدار
کودکان دبستانی
روانشناسي باليني
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
شاپا
2588-722X2588-7238



