• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پزشكي باليني ابن سينا
    • دوره 29, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پزشكي باليني ابن سينا
    • دوره 29, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار بر افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    بهرامی, زهراسپهوند, تورج
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: افسردگی در کودکان به‌طور ویژه‌ای با اضطراب اجتماعی مرتبط است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار (ECBT) بر افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی بود. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. از میان دانش‌آموزان ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1399، 46 دانش‌آموز انتخاب شدند که نمره آن‌ها در مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان بیشتر از 5/29 بود و به صورت تصادفی در دو گروه 23 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا، هر دو گروه به سیاهه افسردگی کودکان به‌عنوان پیش‌آزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه در ECBT شرکت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. درنهایت، دو گروه پس‌آزمون را اجرا کردند. یافته‌ها: نتایج اجرای آزمون مانکووا نشان داد پس از کنترل اثرات پیش‌آزمون، تفاوت معناداری در ترکیب خطی مؤلفه‌های افسردگی در دو گروه وجود داشت (0/065=لامبدای ویلکز، 94/662=33،5F، 0/001=P). نتایج آزمون‌های تک‌متغیری تحلیل کوواریانس نیز کاهش معناداری (0/01>P) را در تمامی مؤلفه‌های افسردگی و همچنین نمره کل کودکان گروه آزمایش پس از شرکت در جلسات درمانی نشان داد. نتیجه‌گیری: ECBT درمان مؤثری برای افسردگی کودکان دارای اضطراب اجتماعی است. پیشنهاد می‌شود متخصصان سلامت روان این درمان را در اولویت برنامه‌های درمانی خود قرار دهند.  
    کلید واژگان
    اضطراب اجتماعی
    افسردگی
    درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار
    کودکان دبستانی
    روانشناسي باليني

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2023-03-01
    1401-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
    گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

    شاپا
    2588-722X
    2588-7238
    URI
    https://dx.doi.org/10.32592/ajcm.29.4.211
    http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2575-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/961461

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب