نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتمسکی, احسانfa_IR
dc.contributor.authorکلاهی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1402-01-12T07:10:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-04-01T07:10:18Z
dc.date.available1402-01-12T07:10:17Zfa_IR
dc.date.available2023-04-01T07:10:18Z
dc.date.issued2023-02-20en_US
dc.date.issued1401-12-01fa_IR
dc.date.submitted2022-09-19en_US
dc.date.submitted1401-06-28fa_IR
dc.identifier.citationتمسکی, احسان, کلاهی, مهدی. (1401). مدل مفهومی ریشه‌های اخلاقی بحران محیط زیست. آب و توسعه پایدار, 9(4), 77-88. doi: 10.22067/jwsd.v9i4.2209.1180fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jwsd.v9i4.2209.1180
dc.identifier.urihttps://jwsd.um.ac.ir/article_43667.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/945056
dc.description.abstractدر دهه‌های اخیر، بحران تخریب محیط‌‌زیست، ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته و موجب نگرانی‌های فراوانی شده است. این بحران، از آن رو که نتیجۀ بحرانی فکری و اخلاقی است، بایستی فارغ از جنبه‌های فنی و مهندسی، مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش ضمن واکاوی روابط مختلف انسان و دیدگاه‌های متفکران ِ جریان‌ساز در ارتباط با طبیعت، تلاش می‌شود که با ارائه مدلی مفهومی، ریشه‌های اخلاقی بحران محیط‌زیست تحلیل شود. بحران‌های محیط‌زیستی در ذیل نگرش‌هایی تشدید می‌شوند که ضمن تأکید بر انسان‏‌مداری، طبیعت را شیءای بی‌‏جان و فاقد شعور می‌دانند که بهره‌ای جز ماده بودن صرف، ندارد. مدل مفهومی این پژوهش، نشان می‌دهد که در تقابل با نقاط ضعف در جهان‏‌بینی خلقت، خودمحوری و دیگرگونه‏‌گریزی، به واسطه اثرات مثبتی که جهان هستی بر بحران‌های محیط‌زیستی دارد، نگرش «بوم‌محوری جهان‌وطنی» توسعه یافته است. اخلاق محیط‎زیست، اخلاقی جامع است؛ یعنی ضمن درنظرگرفتن فرهنگ‎‌ها، گونه‌‎ها و زیستگاه‎‌های دیگر، جهان‎‌وطنی است. اخلاق محیط‎زیست از آن‌رو که جهان‎‌شمول است، می‌تواند مبنایی برای بسط اخلاق در حوزۀ محیط زیست قرار بگیرد. اخلاق بوم‌شناختی، می‌تواند به عنوان یک اخلاق جهان‌‏شمول‎ در حل بحران‌های پیچیده و تو در توی جهان امروز، کارا باشد. برای نیل به این هدف، نخست باید از جزئیات اخلاق انسان‎‌‌محور آگاه شد و آن را با اخلاق محیط‏زیست مقایسه نمود. در یک کلام، اخلاق محیط‎زیست یا به‎‌بیان دقیق‌‎تر، اخلاق بوم‌محوری، اخلاقی جهان‎‌‌‌‌وطنی‎ است که قابلیت ایجاد اجماع بر چگونگی حل بحران‌های محیط‌زیستی را دارد.fa_IR
dc.format.extent425
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofآب و توسعه پایدارfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jwsd.v9i4.2209.1180
dc.subjectاخلاق محیط‌زیستfa_IR
dc.subjectفلسفه اخلاقfa_IR
dc.subjectخودمحوریfa_IR
dc.subjectانسان‏‌محوری گونه‏‌گراfa_IR
dc.subjectبوم‌محوریfa_IR
dc.subjectآب، اکوسیستم و محیط‌زیستfa_IR
dc.titleمدل مفهومی ریشه‌های اخلاقی بحران محیط زیستfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمفهومیfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته دکتری علوم و مهندسی آبخیزداری- زمین، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه هرمزگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، پژوهشکده آب و محیط زیست، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue4
dc.citation.spage77
dc.citation.epage88
nlai.contributor.orcid0000-0002-9873-1957
nlai.contributor.orcid0000-0002-1115-9880


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد