مدل مفهومی ریشههای اخلاقی بحران محیط زیست
(ندگان)پدیدآور
تمسکی, احسانکلاهی, مهدینوع مدرک
Textمفهومی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دهههای اخیر، بحران تخریب محیطزیست، ابعاد گستردهای به خود گرفته و موجب نگرانیهای فراوانی شده است. این بحران، از آن رو که نتیجۀ بحرانی فکری و اخلاقی است، بایستی فارغ از جنبههای فنی و مهندسی، مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش ضمن واکاوی روابط مختلف انسان و دیدگاههای متفکران ِ جریانساز در ارتباط با طبیعت، تلاش میشود که با ارائه مدلی مفهومی، ریشههای اخلاقی بحران محیطزیست تحلیل شود. بحرانهای محیطزیستی در ذیل نگرشهایی تشدید میشوند که ضمن تأکید بر انسانمداری، طبیعت را شیءای بیجان و فاقد شعور میدانند که بهرهای جز ماده بودن صرف، ندارد. مدل مفهومی این پژوهش، نشان میدهد که در تقابل با نقاط ضعف در جهانبینی خلقت، خودمحوری و دیگرگونهگریزی، به واسطه اثرات مثبتی که جهان هستی بر بحرانهای محیطزیستی دارد، نگرش «بوممحوری جهانوطنی» توسعه یافته است. اخلاق محیطزیست، اخلاقی جامع است؛ یعنی ضمن درنظرگرفتن فرهنگها، گونهها و زیستگاههای دیگر، جهانوطنی است. اخلاق محیطزیست از آنرو که جهانشمول است، میتواند مبنایی برای بسط اخلاق در حوزۀ محیط زیست قرار بگیرد. اخلاق بومشناختی، میتواند به عنوان یک اخلاق جهانشمول در حل بحرانهای پیچیده و تو در توی جهان امروز، کارا باشد. برای نیل به این هدف، نخست باید از جزئیات اخلاق انسانمحور آگاه شد و آن را با اخلاق محیطزیست مقایسه نمود. در یک کلام، اخلاق محیطزیست یا بهبیان دقیقتر، اخلاق بوممحوری، اخلاقی جهانوطنی است که قابلیت ایجاد اجماع بر چگونگی حل بحرانهای محیطزیستی را دارد.
کلید واژگان
اخلاق محیطزیستفلسفه اخلاق
خودمحوری
انسانمحوری گونهگرا
بوممحوری
آب، اکوسیستم و محیطزیست
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-02-201401-12-01
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری علوم و مهندسی آبخیزداری- زمین، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه هرمزگان، ایراناستادیار، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، پژوهشکده آب و محیط زیست، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران




