نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبرگ گل, ایرجfa_IR
dc.contributor.authorرحمانی نژاد اصیل, محمدfa_IR
dc.contributor.authorفاطمی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorسعادتجو, سید امیرfa_IR
dc.date.accessioned1402-01-10T14:55:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-03-30T14:55:17Z
dc.date.available1402-01-10T14:55:11Zfa_IR
dc.date.available2023-03-30T14:55:17Z
dc.date.issued2022-08-23en_US
dc.date.issued1401-06-01fa_IR
dc.date.submitted2021-11-29en_US
dc.date.submitted1400-09-08fa_IR
dc.identifier.citationبرگ گل, ایرج, رحمانی نژاد اصیل, محمد, فاطمی, سعید, سعادتجو, سید امیر. (1401). بررسی عوامل موثر بر شدت تصادفات وسایل‌نقلیه سنگین در راه‌های برون‌شهری با استفاده از رگرسیون لاجیت. مهندسی عمران فردوسی, 35(2), 75-86. doi: 10.22067/jfcei.2022.73927.1093fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73927.1093
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_42543.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/943907
dc.description.abstractبا توجه به رشد جمعیت و افزایش تعداد وسایل‌نقلیه در راه‌های برون‌شهری، تصادفات رانندگی یکی از مهمترین مشکلات سیستم حمل و نقل می باشد. وسایل‌نقلیه سنگین تاثیر زیادی در پیشرفت اقتصادی کشور‌های در‌حال توسعه مانند ایران دارند. وسایل‌نقلیه سنگین حجم زیادی از کالا را در داخل کشور جا‌به‌جا می‌کند. راه‌های برون‌شهری در استان گیلان، به‌دلیل امکان بازرگانی با کشور‌های حاشیه دریای‌خزر و وجود زمین‌های کشاورزی، تردد حجم زیادی از وسایل‌نقلیه سنگین را تجربه می‌کنند. این پژوهش به‌ بررسی تصادفات وسایل‌نقلیه سنگین در راه‌های برون‌شهری و بررسی عوامل تاثیرگذار بر شدت تصادف با استفاده از آزمون‌های آماری کولموگروف اسمیرنوف و آزمون فریدمن و همچنین رگرسیون لاجیت می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهد وجود قوس در هندسه‌راه، برخورد جلو‌به‌جلو، تصادفات ساعات غیر‌اوج ( یک تا شش صبح) و ساعات اوج عصر ( 19 تا نیمه شب)، بومی‌بودن راننده و برخورد با ماشین آلات‌کشاورزی باعث افزایش شدت‌ تصادفات می‌شود. همچنین موتورسواران آسیب‌پذیرترین کاربران راه در برخورد با وسایل‌نقلیه سنگین هستند. از سوی دیگر، عواملی نظیر وجود میانه‌راه، نوع برخورد بغل‌به‌بغل و آب و هوای صاف باعث کاهش شدت تصادفات می‌شود.fa_IR
dc.format.extent848
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73927.1093
dc.subjectشدت تصادفاتfa_IR
dc.subjectوسایل‌نقلیه سنگینfa_IR
dc.subjectراه‌های برون‌شهریfa_IR
dc.subjectرگرسیون لاجیتfa_IR
dc.titleبررسی عوامل موثر بر شدت تصادفات وسایل‌نقلیه سنگین در راه‌های برون‌شهری با استفاده از رگرسیون لاجیتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران، راه و ترابری، دانشکده فنی، دانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.citation.volume35
dc.citation.issue2
dc.citation.spage75
dc.citation.epage86
nlai.contributor.orcid0000-0001-5415-9824
nlai.contributor.orcid0000-0001-6179-8181
nlai.contributor.orcid0000-0002-3232-6561


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد