| dc.contributor.author | جواهری, جواد | fa_IR |
| dc.contributor.author | بیات اصغری, عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | عسگری, مینا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-12-11T03:58:07Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-03-02T03:58:08Z | |
| dc.date.available | 1401-12-11T03:58:07Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-03-02T03:58:08Z | |
| dc.date.issued | 2022-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جواهری, جواد, بیات اصغری, عباس, عسگری, مینا. (1401). تاثیر آموزش سبک مقابلهای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و کنترل قند خون در دیابت نوع 2. مجلهي غدد درونريز و متابوليسم ايران, 24(2), 81-91. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1683-4844 | |
| dc.identifier.issn | 1683-5476 | |
| dc.identifier.uri | http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2988-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/942081 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزشهای سبک مقابلهای مسئله مدار، بر میزان پایبندی به درمان و شاخصهای کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به درمانگاه دیابت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) شهرستان خمین، انجام شد. مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، تعداد 78 بیمار مبتلا به دیابت به روش در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله؛ آموزشهای سبک مقابلهای مسئله مدار را دریافت کردند و به گروه شاهد آموزشهای معمول داده شد. شاخصهای کنترل قند خون، قبل و بعد از مداخله اندازهگیری شد. از پرسشنامههای فعالیتهای بیماران مبتلا به دیابت و راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن برای تعیین میزان تبعیت از درمان و مولفههای سبک مقابله هیجان مدار استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخه 25 کمک گرفته شد. یافتهها: میانگین نمره تبعیت از درمان بعد از اجرای مداخلات؛ در گروه آزمایش افزایش و در گروه شاهد کاهش معنیداری داشت (0/003=P). میانگین نمره تبعیت از درمان، در مرحله پیش آزمون بین گروه شاهد و آزمایش، اختلاف معنیداری نداشت (0/0325=p) اما در مرحله پس آزمون این اختلاف معنیدار بود (0/0001). میانگین هموگلوبین گلیکوزیله در مرحله بعد از مداخله، در گروه آزمایش کاهش معنیداری را نشان داد (0/001=P) در صورتی که در گروه شاهد نه تنها کاهش نداشت بلکه در مرحله پس آزمون افزایش معنیداری داشت (0/0001). نتیجهگیری: آموزش سبک مقابلهای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و بهبود شاخصهای کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیر داشته و میتوان این شیوه را برای آموزش بیماران توصیه کرد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 942 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجلهي غدد درونريز و متابوليسم ايران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | پایبندی به درمان | fa_IR |
| dc.subject | سبک مقابلهای مسئله مدار | fa_IR |
| dc.subject | کنترل قند خون | fa_IR |
| dc.subject | دیابت نوع 2 | fa_IR |
| dc.subject | غدد درونریز | fa_IR |
| dc.title | تاثیر آموزش سبک مقابلهای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و کنترل قند خون در دیابت نوع 2 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پرشکی اراک، اراک ، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | معاونت بهداشتی، دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 81 | |
| dc.citation.epage | 91 | |