نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجواهری, جوادfa_IR
dc.contributor.authorبیات اصغری, عباسfa_IR
dc.contributor.authorعسگری, میناfa_IR
dc.date.accessioned1401-12-11T03:58:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-03-02T03:58:08Z
dc.date.available1401-12-11T03:58:07Zfa_IR
dc.date.available2023-03-02T03:58:08Z
dc.date.issued2022-07-01en_US
dc.date.issued1401-04-10fa_IR
dc.identifier.citationجواهری, جواد, بیات اصغری, عباس, عسگری, مینا. (1401). تاثیر آموزش سبک مقابله‌ای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و کنترل قند خون در دیابت نوع 2. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران, 24(2), 81-91.fa_IR
dc.identifier.issn1683-4844
dc.identifier.issn1683-5476
dc.identifier.urihttp://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2988-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/942081
dc.description.abstractمقدمه: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش‌های سبک مقابله‌ای مسئله مدار، بر میزان پایبندی به درمان و شاخص‌های کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه‌کننده به درمانگاه دیابت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) شهرستان خمین، انجام شد. مواد و روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی، تعداد 78 بیمار  مبتلا به دیابت به روش در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله؛ آموزش‌های سبک مقابله‌ای مسئله مدار را دریافت کردند و به گروه شاهد آموزش‌های معمول داده شد. شاخص‌های کنترل قند خون، قبل و بعد از مداخله اندازه‌گیری شد. از پرسش‌نامه‌های فعالیت‌های بیماران مبتلا به دیابت و راهبردهای مقابله­ای لازاروس و فولکمن برای تعیین میزان تبعیت از درمان و مولفه‌های سبک مقابله هیجان مدار استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 25 کمک گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره تبعیت از درمان بعد از اجرای مداخلات؛ در گروه آزمایش افزایش و در گروه شاهد کاهش معنی‌داری داشت (0/003=P). میانگین نمره تبعیت از درمان، در مرحله پیش آزمون بین گروه شاهد و آزمایش، اختلاف معنی‌داری نداشت (0/0325=p) اما در مرحله پس آزمون این اختلاف معنی‌دار بود (0/0001). میانگین هموگلوبین گلیکوزیله در مرحله بعد از مداخله، در گروه آزمایش کاهش معنی‌داری را نشان داد (0/001=P) در صورتی که در گروه شاهد نه تنها کاهش نداشت بلکه در مرحله پس آزمون افزایش معنی‌داری داشت (0/0001). نتیجه‌گیری: آموزش سبک مقابله‌ای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و بهبود شاخص‌های کنترل قند خون بیماران  مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیر داشته و می‌توان این شیوه را برای آموزش بیماران توصیه کرد.  fa_IR
dc.format.extent942
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofمجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Endocrinology and Metabolismen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectپایبندی به درمانfa_IR
dc.subjectسبک مقابله‌ای مسئله مدارfa_IR
dc.subjectکنترل قند خونfa_IR
dc.subjectدیابت نوع 2fa_IR
dc.subjectغدد درون‌ریزfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش سبک مقابله‌ای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و کنترل قند خون در دیابت نوع 2fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پرشکی اراک، اراک ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمعاونت بهداشتی، دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue2
dc.citation.spage81
dc.citation.epage91


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد