• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران
    • دوره 24, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران
    • دوره 24, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش سبک مقابله‌ای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و کنترل قند خون در دیابت نوع 2

    (ندگان)پدیدآور
    جواهری, جوادبیات اصغری, عباسعسگری, مینا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    942.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش‌های سبک مقابله‌ای مسئله مدار، بر میزان پایبندی به درمان و شاخص‌های کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه‌کننده به درمانگاه دیابت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) شهرستان خمین، انجام شد. مواد و روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی، تعداد 78 بیمار  مبتلا به دیابت به روش در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله؛ آموزش‌های سبک مقابله‌ای مسئله مدار را دریافت کردند و به گروه شاهد آموزش‌های معمول داده شد. شاخص‌های کنترل قند خون، قبل و بعد از مداخله اندازه‌گیری شد. از پرسش‌نامه‌های فعالیت‌های بیماران مبتلا به دیابت و راهبردهای مقابله­ای لازاروس و فولکمن برای تعیین میزان تبعیت از درمان و مولفه‌های سبک مقابله هیجان مدار استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 25 کمک گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره تبعیت از درمان بعد از اجرای مداخلات؛ در گروه آزمایش افزایش و در گروه شاهد کاهش معنی‌داری داشت (0/003=P). میانگین نمره تبعیت از درمان، در مرحله پیش آزمون بین گروه شاهد و آزمایش، اختلاف معنی‌داری نداشت (0/0325=p) اما در مرحله پس آزمون این اختلاف معنی‌دار بود (0/0001). میانگین هموگلوبین گلیکوزیله در مرحله بعد از مداخله، در گروه آزمایش کاهش معنی‌داری را نشان داد (0/001=P) در صورتی که در گروه شاهد نه تنها کاهش نداشت بلکه در مرحله پس آزمون افزایش معنی‌داری داشت (0/0001). نتیجه‌گیری: آموزش سبک مقابله‌ای مسئله مدار بر میزان پایبندی به درمان و بهبود شاخص‌های کنترل قند خون بیماران  مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیر داشته و می‌توان این شیوه را برای آموزش بیماران توصیه کرد.  
    کلید واژگان
    آموزش
    پایبندی به درمان
    سبک مقابله‌ای مسئله مدار
    کنترل قند خون
    دیابت نوع 2
    غدد درون‌ریز

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-07-01
    1401-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پرشکی اراک، اراک ، ایران
    معاونت بهداشتی، دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران
    گروه پرستاری داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

    شاپا
    1683-4844
    1683-5476
    URI
    http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2988-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/942081

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب