| dc.contributor.author | علی محمدی, ایرج | fa_IR |
| dc.contributor.author | وثوقی, شهرام | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابوالقاسمی, جمیله | fa_IR |
| dc.contributor.author | رفیعیپور, آتنا | fa_IR |
| dc.contributor.author | طباطبائی, سید حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | دلشادی, بتول | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-12-08T23:52:54Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-02-27T23:52:55Z | |
| dc.date.available | 1401-12-08T23:52:54Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-02-27T23:52:55Z | |
| dc.date.issued | 2022-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | علی محمدی, ایرج, وثوقی, شهرام, ابوالقاسمی, جمیله, رفیعیپور, آتنا, طباطبائی, سید حسین, دلشادی, بتول. (1401). مقایسه ی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی در میان دانش آموزان عادی و کم شنوای شهرستان ایلام. مجله ارگونومی, 10(2), 120-112. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1960 | |
| dc.identifier.issn | 2345-5365 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.iehfs.ir/article-1-903-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/940491 | |
| dc.description.abstract | اهداف: پوسچر نامناسب نشستن دانشآموزان بر روی نیمکتهای کلاسی میتواند منجر به بروز درد و اختلالات اسکلتی- عضلانی گردد. معلولیتهای شنوایی و بینایی میتواند از دلایل وضعیت نامناسب نشستن در دانشآموزان باشد. از اینرو، هدف از مطالعهی حاضر، مقایسهی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی در دانشآموزان شهرستان ایلام در نظر گرفته شد.
روش کار: عداد 20 نفر از دانشآموزان کمشنوا (مورد) و 40 نفر از دانشآموزان با شنوایی طبیعی (شاهد) از دبستانهای شهرستان ایلام در هر دو جنسیت به شیوهی تصادفی وارد مطالعه شدند. بدترین پوسچر ثبت شده از وضعیت نشستن دانشآموزان بر روی نیمکت به روش RULA ارزیابی گردید. از نرمافزار Digimizer برای بررسی زوایای بدن دانشآموزان در هنگام نشستن بر روی صندلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح اطمینان 95 درصد انجام گرفت.
یافتهها: نتایج ارزیابی پوسچر نشان داد که تفاوت معنیداری بین امتیاز RULA میان دو گروه مورد و شاهد وجود داشت (0/001 = P). انحراف از زوایای طبیعی بدن در دانشآموزان مورد بیشتر از گروه شاهد به دست آمد (0/001 > P) که ارتباط مستقیم و معنیداری با افزایش ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی نشان داد.
نتیجهگیری: احتمال بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی در دانشآموزان کمشنوا در مقایسه با دانشآموزان دارای شنوایی طبیعی بیشتر بود که به دنبال افزایش در انحراف از زوایای طبیعی بدن و حفظ پوسچرهای نامناسب اتفاق میافتد. با توجه به محدودیت تعداد افراد نمونه، انجام مطالعات بیشتر با هدف مشابه و انجام مداخلات در اصلاح پوسچر دانشآموزان کمشنوا توصیه میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 986 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله ارگونومی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ergonomics | en_US |
| dc.subject | دانشآموزان | fa_IR |
| dc.subject | کم شنوایی | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات اسکلتی-عضلانی | fa_IR |
| dc.subject | شهر ایلام | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات اسکلتی-عضلانی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه ی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی در میان دانش آموزان عادی و کم شنوای شهرستان ایلام | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه بهداشت حرفهای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه بهداشت حرفهای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آمار زیستی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه بهداشت حرفهای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه بهداشت حرفهای، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه ارگونومی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 120 | |
| dc.citation.epage | 112 | |