• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ارگونومی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ارگونومی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی در میان دانش آموزان عادی و کم شنوای شهرستان ایلام

    (ندگان)پدیدآور
    علی محمدی, ایرجوثوقی, شهرامابوالقاسمی, جمیلهرفیعی‌پور, آتناطباطبائی, سید حسیندلشادی, بتول
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    986.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اهداف: پوسچر نامناسب نشستن دانش‌آموزان بر روی نیمکت‌های کلاسی می‌تواند منجر به بروز درد و اختلالات اسکلتی- عضلانی گردد. معلولیت‌های شنوایی و بینایی می‌تواند از دلایل وضعیت نامناسب نشستن در دانش‌آموزان باشد. از این‌رو، هدف از مطالعه‌ی حاضر، مقایسه‌ی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی در دانش‌آموزان شهرستان ایلام در نظر گرفته شد. روش ‌‌‌کار: عداد 20 نفر از دانش‌آموزان کم‌شنوا (مورد) و 40 نفر از دانش‌آموزان با شنوایی طبیعی (شاهد) از دبستان‌های شهرستان ایلام در هر دو جنسیت به شیوه‌ی تصادفی وارد مطالعه شدند. بدترین پوسچر ثبت شده از وضعیت نشستن دانش‌آموزان بر روی نیمکت به روش RULA ارزیابی گردید. از نرم‌افزار Digimizer برای بررسی زوایای بدن دانش‌آموزان در هنگام نشستن بر روی صندلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح اطمینان 95 درصد انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج ارزیابی پوسچر نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین امتیاز RULA میان دو گروه مورد و شاهد وجود داشت (0/001 = P). انحراف از زوایای طبیعی بدن در دانش‌آموزان مورد بیشتر از گروه شاهد به دست آمد (0/001 > P) که ارتباط مستقیم و معنی‌داری با افزایش ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی نشان داد. نتیجه‌گیری: احتمال بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی در دانش‌آموزان کم‌شنوا در مقایسه با دانش‌آموزان دارای شنوایی طبیعی بیشتر بود که به دنبال افزایش در انحراف از زوایای طبیعی بدن و حفظ پوسچرهای نامناسب اتفاق می‌افتد. با توجه به محدودیت تعداد افراد نمونه، انجام مطالعات بیشتر با هدف مشابه و انجام مداخلات در اصلاح پوسچر دانش‌آموزان کم‌شنوا توصیه می‌شود.
    کلید واژگان
    دانش‌آموزان
    کم شنوایی
    اختلالات اسکلتی-عضلانی
    شهر ایلام
    اختلالات اسکلتی-عضلانی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-09-01
    1401-06-10
    ناشر
    انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه آمار زیستی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه بهداشت حرفه‌ای، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه ارگونومی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

    شاپا
    1735-1960
    2345-5365
    URI
    http://journal.iehfs.ir/article-1-903-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/940491

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب