نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشفائی زاده, امینfa_IR
dc.contributor.authorجعفریان مقدم, احمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorقاری قرآن, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1401-12-07T19:49:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-02-26T19:49:51Z
dc.date.available1401-12-07T19:49:49Zfa_IR
dc.date.available2023-02-26T19:49:51Z
dc.date.issued2022-11-01en_US
dc.date.issued1401-08-10fa_IR
dc.identifier.citationشفائی زاده, امین, جعفریان مقدم, احمد رضا, قاری قرآن, علیرضا. (1401). دقت‌بخشی مدل دینامیکی پل‌ بتنی راه‌آهن توسط الگوریتم برنامه‌نویسی ژنتیک. مهندسی عمران مدرس, 23(2), 49-64. doi: 10.22034/22.6.49fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/22.6.49
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-55760-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/939619
dc.description.abstractاز جمله راهکارهای موثر در بهبود ظرفیت خطوط ریلی، افزایش در مولفه­های ترافیکی از جمله ارتقای سرعت و بارمحوری است، که این امر، شدت اثرات دینامیکی در سازه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین کنترل آثار دینامیکی ناشی از بارهای وارد به سازه در سلامت و ایمنی سازه­ها بسیار با اهمیت است. بررسی رفتار دینامیکی سازه­ها توسط تحلیل عددی از طریق مدل­سازی و آزمایشگاهی صورت می‌گیرد. با اینحال، در سازه­های پیچیده، نتایج حاصل از داده­های تحلیل عددی دارای اختلاف نسبت به داده­های آزمایش میدانی است. استفاده از الگوریتم­های محاسبات هوشمند[1] از مهمترین روش­های متداول به منظور کاهش خطای مدل عددی می‌باشد. در نتیجه، پژوهش حاضر سعی دارد با از استفاده الگوریتم برنامه‌نویسی ژنتیک[2] (GP)، اختلاف نتایج دینامیکی حاصل از داده­های مدل عددی و میدانی پل دو خطه راه­آهن آریور بارسا در مسیر مادرید-سویا و تحت بار ترافیکی پرسرعت را به حداقل برساند. الگوریتم پیشنهادی GP قادر است که روابط ریاضی مناسب و ضرائب اصلاحی را معرفی نماید تا بتوان نتایج به دست آمده را برای سازه­های مشابه نیز تعمیم داد. پل مورد مطالعه در نرم­افزار SAP2000 مدلسازی و نتایج به دست آمده با استفاده از GP، دقت­بخشی شد. نتایج نشان داد که الگوریتم پیشنهادی، مقادیر به دست آمده از تحلیل مودال و نیز تاریخچه زمانی را با دقت بیش­تری نسبت به مدل اولیه، ارائه می­کند. اجرای الگوریتم منجر به کاهش خطا در تحلیل‌های مودال تا %88/1 برای مود سوم سازه‌ای، کاهش %31/20 برای مقادیر شتاب و کاهش %68/2 برای تغییر مکان قسمتی از عرشه سازه شد.   [1] Intelligent Computing Algorithm [2] Genetic Programing (GP)  fa_IR
dc.format.extent521
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/22.6.49
dc.subjectمدل دینامیکیfa_IR
dc.subjectپل بتنی راه‌آهنfa_IR
dc.subjectپل آرویو براساfa_IR
dc.subjectدقت‌بخشیfa_IR
dc.subjectالگوریتم GPfa_IR
dc.titleدقت‌بخشی مدل دینامیکی پل‌ بتنی راه‌آهن توسط الگوریتم برنامه‌نویسی ژنتیکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue2
dc.citation.spage49
dc.citation.epage64


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد