• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 23, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 23, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دقت‌بخشی مدل دینامیکی پل‌ بتنی راه‌آهن توسط الگوریتم برنامه‌نویسی ژنتیک

    (ندگان)پدیدآور
    شفائی زاده, امینجعفریان مقدم, احمد رضاقاری قرآن, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    521.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصيل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    از جمله راهکارهای موثر در بهبود ظرفیت خطوط ریلی، افزایش در مولفه­های ترافیکی از جمله ارتقای سرعت و بارمحوری است، که این امر، شدت اثرات دینامیکی در سازه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین کنترل آثار دینامیکی ناشی از بارهای وارد به سازه در سلامت و ایمنی سازه­ها بسیار با اهمیت است. بررسی رفتار دینامیکی سازه­ها توسط تحلیل عددی از طریق مدل­سازی و آزمایشگاهی صورت می‌گیرد. با اینحال، در سازه­های پیچیده، نتایج حاصل از داده­های تحلیل عددی دارای اختلاف نسبت به داده­های آزمایش میدانی است. استفاده از الگوریتم­های محاسبات هوشمند[1] از مهمترین روش­های متداول به منظور کاهش خطای مدل عددی می‌باشد. در نتیجه، پژوهش حاضر سعی دارد با از استفاده الگوریتم برنامه‌نویسی ژنتیک[2] (GP)، اختلاف نتایج دینامیکی حاصل از داده­های مدل عددی و میدانی پل دو خطه راه­آهن آریور بارسا در مسیر مادرید-سویا و تحت بار ترافیکی پرسرعت را به حداقل برساند. الگوریتم پیشنهادی GP قادر است که روابط ریاضی مناسب و ضرائب اصلاحی را معرفی نماید تا بتوان نتایج به دست آمده را برای سازه­های مشابه نیز تعمیم داد. پل مورد مطالعه در نرم­افزار SAP2000 مدلسازی و نتایج به دست آمده با استفاده از GP، دقت­بخشی شد. نتایج نشان داد که الگوریتم پیشنهادی، مقادیر به دست آمده از تحلیل مودال و نیز تاریخچه زمانی را با دقت بیش­تری نسبت به مدل اولیه، ارائه می­کند. اجرای الگوریتم منجر به کاهش خطا در تحلیل‌های مودال تا %88/1 برای مود سوم سازه‌ای، کاهش %31/20 برای مقادیر شتاب و کاهش %68/2 برای تغییر مکان قسمتی از عرشه سازه شد.   [1] Intelligent Computing Algorithm [2] Genetic Programing (GP)  
    کلید واژگان
    مدل دینامیکی
    پل بتنی راه‌آهن
    پل آرویو براسا
    دقت‌بخشی
    الگوریتم GP

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-11-01
    1401-08-10
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
    دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
    دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

    شاپا
    2476-6763
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/22.6.49
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-55760-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/939619

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب