دقتبخشی مدل دینامیکی پل بتنی راهآهن توسط الگوریتم برنامهنویسی ژنتیک
(ندگان)پدیدآور
شفائی زاده, امینجعفریان مقدم, احمد رضاقاری قرآن, علیرضانوع مدرک
Textپژوهشی اصيل (کامل)
زبان مدرک
فارسیچکیده
از جمله راهکارهای موثر در بهبود ظرفیت خطوط ریلی، افزایش در مولفههای ترافیکی از جمله ارتقای سرعت و بارمحوری است، که این امر، شدت اثرات دینامیکی در سازه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین کنترل آثار دینامیکی ناشی از بارهای وارد به سازه در سلامت و ایمنی سازهها بسیار با اهمیت است. بررسی رفتار دینامیکی سازهها توسط تحلیل عددی از طریق مدلسازی و آزمایشگاهی صورت میگیرد. با اینحال، در سازههای پیچیده، نتایج حاصل از دادههای تحلیل عددی دارای اختلاف نسبت به دادههای آزمایش میدانی است. استفاده از الگوریتمهای محاسبات هوشمند[1] از مهمترین روشهای متداول به منظور کاهش خطای مدل عددی میباشد. در نتیجه، پژوهش حاضر سعی دارد با از استفاده الگوریتم برنامهنویسی ژنتیک[2] (GP)، اختلاف نتایج دینامیکی حاصل از دادههای مدل عددی و میدانی پل دو خطه راهآهن آریور بارسا در مسیر مادرید-سویا و تحت بار ترافیکی پرسرعت را به حداقل برساند. الگوریتم پیشنهادی GP قادر است که روابط ریاضی مناسب و ضرائب اصلاحی را معرفی نماید تا بتوان نتایج به دست آمده را برای سازههای مشابه نیز تعمیم داد. پل مورد مطالعه در نرمافزار SAP2000 مدلسازی و نتایج به دست آمده با استفاده از GP، دقتبخشی شد. نتایج نشان داد که الگوریتم پیشنهادی، مقادیر به دست آمده از تحلیل مودال و نیز تاریخچه زمانی را با دقت بیشتری نسبت به مدل اولیه، ارائه میکند. اجرای الگوریتم منجر به کاهش خطا در تحلیلهای مودال تا %88/1 برای مود سوم سازهای، کاهش %31/20 برای مقادیر شتاب و کاهش %68/2 برای تغییر مکان قسمتی از عرشه سازه شد.
[1] Intelligent Computing Algorithm
[2] Genetic Programing (GP)
کلید واژگان
مدل دینامیکیپل بتنی راهآهن
پل آرویو براسا
دقتبخشی
الگوریتم GP
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-11-011401-08-10
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.




