| dc.contributor.author | استوار, نوید | fa_IR |
| dc.contributor.author | موسوی, غلامعباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | صابر, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-09-20T21:10:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-12-11T21:10:31Z | |
| dc.date.available | 1401-09-20T21:10:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-12-11T21:10:31Z | |
| dc.date.issued | 2022-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | استوار, نوید, موسوی, غلامعباس, صابر, علی. (1401). ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 26(5), 581-588. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4617-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/937041 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: با توجه به اینکه هوش اخلاقی بر عملکرد حرفهای افراد و ارائه خدمات بهداشت و درمان مطلوبتر و کاهش هزینههای درمانی تأثیر مستقیم دارد، این مطالعه با هدف ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400 انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1400 بر روی دانشجویان مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شده است. نمونهگیری بهصورت طبقهای تصادفی از بین کارآموزان و کارورزان پزشکی انجام گرفت. در مجموع 209 نفر در مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 22 تحلیل شد.
نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمره هوش اخلاقی دانشجویان برابر با 9/15±71/75 (خوب) بوده است. در بررسی ابعاد هوش اخلاقی، درستکاری با نمره 10/44 ±73/15 بیشترین و بخشش با 10/92±68/06 کمترین نمره را دارد. نمره مسؤولیتپذیری 9/86±72/64 و نمره همدلی 12±70/83 بود. بین نمره مسؤولیتپذیری کارآموزان و کارورزان با (0/03=P) اختلاف معنیدار مشاهده شد. شاخصهای مسؤولیتپذیری، بخشش، درستکاری و هوش اخلاقی برحسب گذراندن و نگذراندن درس اخلاق پزشکی تفاوت معنادار آماری وجود داشت. هوش اخلاقی و تمامی ابعاد آن بهجز همدلی، در دانشجویان خوابگاهی نسبت به دانشجویانی که در منزل شخصی با خانواده زندگی میکنند، مقدار کمتری داشته است.
نتیجهگیری: با توجه به سطح نمره هوش اخلاقی و پایینبودن نمره همدلی دانشجویان پزشکی مقاطع بالینی، نیاز به بازنگری در دستورالعملهای اخلاقی جهت توسعه هوش اخلاقی وجود دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 335 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | هوش اخلاقی | fa_IR |
| dc.subject | کارآموز | fa_IR |
| dc.subject | کارورز | fa_IR |
| dc.subject | پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | medicine | fa_IR |
| dc.subject | paraclinic | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | پزشک عمومی، اصفهان، شهرضا، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 581 | |
| dc.citation.epage | 588 | |