نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاستوار, نویدfa_IR
dc.contributor.authorموسوی, غلامعباسfa_IR
dc.contributor.authorصابر, علیfa_IR
dc.date.accessioned1401-09-20T21:10:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-12-11T21:10:31Z
dc.date.available1401-09-20T21:10:30Zfa_IR
dc.date.available2022-12-11T21:10:31Z
dc.date.issued2022-10-01en_US
dc.date.issued1401-07-09fa_IR
dc.identifier.citationاستوار, نوید, موسوی, غلامعباس, صابر, علی. (1401). ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 26(5), 581-588.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4617-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/937041
dc.description.abstractسابقه و هدف: با توجه به این‌که هوش اخلاقی بر عملکرد حرفه‌ای افراد و ارائه خدمات بهداشت و درمان مطلوب‌تر و کاهش هزینه‌های درمانی تأثیر مستقیم دارد، این مطالعه با هدف ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400 انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1400 بر روی دانشجویان مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام ‌شده است. نمونه‌گیری به‌صورت طبقه‌ای تصادفی از بین کارآموزان و کارورزان پزشکی انجام گرفت. در مجموع 209 نفر در مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 22 تحلیل شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمره هوش اخلاقی دانشجویان برابر با 9/15±71/75 (خوب) بوده است. در بررسی ابعاد هوش اخلاقی، درستکاری با نمره 10/44 ±73/15 بیشترین و بخشش با 10/92±68/06 کمترین نمره را دارد. نمره مسؤولیت‌پذیری 9/86±72/64 و نمره همدلی 12±70/83 بود. بین نمره مسؤولیت‌پذیری کارآموزان و کارورزان با (0/03=P) اختلاف معنی‌دار مشاهده شد. شاخص‌های مسؤولیت‌پذیری، بخشش، درستکاری و هوش اخلاقی برحسب گذراندن و نگذراندن درس اخلاق پزشکی تفاوت معنادار آماری وجود داشت. هوش اخلاقی و تمامی ابعاد آن به‌جز همدلی، در دانشجویان خوابگاهی نسبت به دانشجویانی که در منزل شخصی با خانواده زندگی می‌کنند، مقدار کمتری داشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به سطح نمره هوش اخلاقی و پایین‌بودن نمره همدلی دانشجویان پزشکی مقاطع بالینی، نیاز به بازنگری در دستورالعمل‌های اخلاقی جهت توسعه هوش اخلاقی وجود دارد.fa_IR
dc.format.extent335
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectهوش اخلاقیfa_IR
dc.subjectکارآموزfa_IR
dc.subjectکارورزfa_IR
dc.subjectپزشکیfa_IR
dc.subjectmedicinefa_IR
dc.subjectparaclinicfa_IR
dc.titleارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentپزشک عمومی، اصفهان، شهرضا، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue5
dc.citation.spage581
dc.citation.epage588


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد