ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400
(ندگان)پدیدآور
استوار, نویدموسوی, غلامعباسصابر, علینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: با توجه به اینکه هوش اخلاقی بر عملکرد حرفهای افراد و ارائه خدمات بهداشت و درمان مطلوبتر و کاهش هزینههای درمانی تأثیر مستقیم دارد، این مطالعه با هدف ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400 انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1400 بر روی دانشجویان مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شده است. نمونهگیری بهصورت طبقهای تصادفی از بین کارآموزان و کارورزان پزشکی انجام گرفت. در مجموع 209 نفر در مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 22 تحلیل شد.
نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمره هوش اخلاقی دانشجویان برابر با 9/15±71/75 (خوب) بوده است. در بررسی ابعاد هوش اخلاقی، درستکاری با نمره 10/44 ±73/15 بیشترین و بخشش با 10/92±68/06 کمترین نمره را دارد. نمره مسؤولیتپذیری 9/86±72/64 و نمره همدلی 12±70/83 بود. بین نمره مسؤولیتپذیری کارآموزان و کارورزان با (0/03=P) اختلاف معنیدار مشاهده شد. شاخصهای مسؤولیتپذیری، بخشش، درستکاری و هوش اخلاقی برحسب گذراندن و نگذراندن درس اخلاق پزشکی تفاوت معنادار آماری وجود داشت. هوش اخلاقی و تمامی ابعاد آن بهجز همدلی، در دانشجویان خوابگاهی نسبت به دانشجویانی که در منزل شخصی با خانواده زندگی میکنند، مقدار کمتری داشته است.
نتیجهگیری: با توجه به سطح نمره هوش اخلاقی و پایینبودن نمره همدلی دانشجویان پزشکی مقاطع بالینی، نیاز به بازنگری در دستورالعملهای اخلاقی جهت توسعه هوش اخلاقی وجود دارد.
کلید واژگان
هوش اخلاقیکارآموز
کارورز
پزشکی
medicine
paraclinic
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2022-10-011401-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
پزشک عمومی، اصفهان، شهرضا، ایرانمرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
شاپا
1029-78552008-9821




