• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 26, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 26, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400

    (ندگان)پدیدآور
    استوار, نویدموسوی, غلامعباسصابر, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    336.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: با توجه به این‌که هوش اخلاقی بر عملکرد حرفه‌ای افراد و ارائه خدمات بهداشت و درمان مطلوب‌تر و کاهش هزینه‌های درمانی تأثیر مستقیم دارد، این مطالعه با هدف ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400 انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1400 بر روی دانشجویان مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام ‌شده است. نمونه‌گیری به‌صورت طبقه‌ای تصادفی از بین کارآموزان و کارورزان پزشکی انجام گرفت. در مجموع 209 نفر در مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 22 تحلیل شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمره هوش اخلاقی دانشجویان برابر با 9/15±71/75 (خوب) بوده است. در بررسی ابعاد هوش اخلاقی، درستکاری با نمره 10/44 ±73/15 بیشترین و بخشش با 10/92±68/06 کمترین نمره را دارد. نمره مسؤولیت‌پذیری 9/86±72/64 و نمره همدلی 12±70/83 بود. بین نمره مسؤولیت‌پذیری کارآموزان و کارورزان با (0/03=P) اختلاف معنی‌دار مشاهده شد. شاخص‌های مسؤولیت‌پذیری، بخشش، درستکاری و هوش اخلاقی برحسب گذراندن و نگذراندن درس اخلاق پزشکی تفاوت معنادار آماری وجود داشت. هوش اخلاقی و تمامی ابعاد آن به‌جز همدلی، در دانشجویان خوابگاهی نسبت به دانشجویانی که در منزل شخصی با خانواده زندگی می‌کنند، مقدار کمتری داشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به سطح نمره هوش اخلاقی و پایین‌بودن نمره همدلی دانشجویان پزشکی مقاطع بالینی، نیاز به بازنگری در دستورالعمل‌های اخلاقی جهت توسعه هوش اخلاقی وجود دارد.
    کلید واژگان
    هوش اخلاقی
    کارآموز
    کارورز
    پزشکی
    medicine
    paraclinic

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2022-10-01
    1401-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    سازمان پدید آورنده
    پزشک عمومی، اصفهان، شهرضا، ایران
    مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
    گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4617-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/937041

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب