تبیین مدل تعارض و کنترل خشم در مدیران دانشگاههای علوم پزشکی ایران
(ندگان)پدیدآور
نعل چی, معصومهدارایی, مهریپورحسینی, ابراهیم
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: تعارض و خشم به عنوان جزئی اجتناب ناپذیر و لاینفک از زندگی سازمانی قلمداد میشود که به علل مختلف در سازمان رخ میدهد. راهحلها و استراتژیهای حل تعارض و خشم در سازمانها، بسیار متنوع بوده و هر یک دارای نقاط قوت و ضعف هستند. لذا، هدف از تحقیق حاضر، تبیین مدل تعارض و کنترل خشم در مدیران دانشگاههای علوم پزشکی ایران به روش کیفی میباشد.
روش کار: مطالعه حاضر از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر، خبرگان حوزه علوم پزشکی میباشند. نمونه آماری توسط نمونه گیری غیراحتمالی و در سه مرحله بدست آمد. ابزارهای پژوهش شامل مطالعات کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته به صورت سوالات باز (15 سوال) و پرسشنامه در طیف لیکرت 5 امتیازی است که از نتایج دو ابزار قبل استخراج گردید. روش تحقیق در این بخش، تکنیک دلفی است.
یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده از سه دور دلفی، 9 مولفه اصلی و 72 مولفه فرعی در نهایت به عنوان شاخصهای کننترل تعارض و خشم در دانشگاههای علوم پزشکی انتخاب شدند. مولفههای اصلی مدیریت تعارض عبارتند از: مذاکره، همکاری، استفاده از نظام پیشنهادات، اجتناب، رویارویی، نرمش و سازش، کنترل، تطبیقی و تغییر در روابط.
نتیجهگیری: مدیران سازمانها به ویژه دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای حل تعارض و خشم در سازمان، ابتدا شرایط و موقعیت و همچنین میزان شدت تعارض را سنجیده و از یکی از روشهای حل تعارض استفاده نمایند. روشهایی که با سازش و نرمش هستند برای مشکل تعارض بیشتر توصیه میشود.
کلید واژگان
تکنیک دلفیدانشگاه علوم پزشکی
مدیریت تعارض
کنترل خشم
آموزش پزشکی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2022-09-011401-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایراناستادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



