• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش تمایز یافتگی، همدلی مادران و رابطه والد-کودک بر اختلال اضطراب جدایی

    (ندگان)پدیدآور
    فتحی, گونااکبری, مریممرادی, امیدعبداللهی, فردین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اضطراب جدایی به عنوان یکی از اساسی‌ترین ترس‌ها در انسان شناخته شده است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تمایزیافتگی، همدلی مادران و رابطه والد-کودک بر اختلال اضطراب جدایی انجام شده است. روش کار: در این تحیق شبه ‌آزمایشی، جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان دختر دارای نشانگان اختلال اضطراب جدایی بود که کودک/ کودکان آن‌ها در یکی از مراکز پیش دبستانی شهرستان کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند که برابر با 380 نفر بود که 60 نفر از آنان به طور داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند و در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تمایزیافتگی، همدلی مادران و رابطه والد-کودک بر روی گروه آزمایش در 8 جلسه و هفته­ای دو جلسه و هر جلسه 80 دقیقه اجرا گردید داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد اختلال اضطراب جدایی هان، هاجلینیان، ایسن، وندر و پینکاس (2003) جمع‌آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش اماری تی وابسته استفاده گردید. یافته ها: یافته‌های تحقیق نشان داد، بسته آموزشی طراحی شده بر اساس تمایزیافتگی، همدلی مادران و رابطه والد-کودک بر اختلال اضطراب جدایی تأثیر معنی‌داری دارد (001/0 = p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت که آموزش اثربخشی آموزش تمایزیافتگی، همدلی مادران و رابطه والد-کودک می‌تواند زمینه کاهش اختلال اضطراب جدایی را فراهم آورد.  
    کلید واژگان
    تمایزیافتگی
    همدلی
    رابطه والد-کودک
    اختلال اضطراب جدایی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2022-07-01
    1401-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. سنندج، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
    استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6898-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/935811

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب