| dc.contributor.author | قنبری, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | نظیری, قاسم | fa_IR |
| dc.contributor.author | امیدوار, بنفشه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-06-20T07:22:20Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-09-11T07:22:21Z | |
| dc.date.available | 1401-06-20T07:22:20Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-09-11T07:22:21Z | |
| dc.date.issued | 2022-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قنبری, فاطمه, نظیری, قاسم, امیدوار, بنفشه. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر همدلی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیشفعالی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(4), 125-134. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7436-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/929531 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی (ADHD) یکی از اختلالات عصبی رشدی است که با اختلال قابلتوجهی در حوزههای رشدی، شناختی، هیجانی و تحصیلی همراه است. هدف از انجام تحقیق حاضر اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنیسازی بر همدلی کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی بود.
روش کار: برای انجام تحقیق کاربردی و نیمه آزمایشی حاضر از بین کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی (6 تا 12 سال) شهر شیراز به صورت هدفمند 30 پسر و 30 دختر به عنوان نمونه انتخاب شده و پس از انجام پیشآزمونها اعم از مصاحبه نیمهساختاریافته K-SADS-PL، تکمیل پرسشنامه همدلیبهر-تحلیلبهر (EQ-SQ) و فرم رضایت آگاهانه، به صورت تصادفی به 3 گروه درمان مبتنی بر ذهنیسازی، درمان دارویی با متیلفنیدیت، درمان ترکیبی تقسیم شدند. سپس آزمودنیهای هر گروه 36 جلسه مداخله مربوط به خود را دریافت کرده و پس از خاتمه درمان و مجددا سه ماه پس از درمان به منظور پیگیری پرسشنامهها تکمیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر ذهنیسازی بر همدلی کودکان مبتلا به ADHD اثربخشی معناداری (001/0>P، 31/13=F) داشت و درمان ترکیبی و MBT-C در مقایسه با دارو درمانی اثربخشی پایدارتری بر همدلی این کودکان داشت.
نتیجهگیری: نتایج تایید کننده تاثیر درمان مبتنی بر ذهنیسازی و درمان ترکیبی بر سطح همدلی کودکان مبتلا به ADHD میباشد. اما درمان ترکیبی با تمرکز بر تعامل دنیای درونی و بیرونی و تنظیم عواطف و روابط بینفردی میتواند مداخلهای اثربخشتری برای بهبود ظرفیت همدلی در کودکان مبتلا به ADHD باشد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | درمان مبتنی بر ذهنیسازی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی | fa_IR |
| dc.subject | همدلی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر همدلی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیشفعالی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 125 | |
| dc.citation.epage | 134 | |