نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقنبری, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorنظیری, قاسمfa_IR
dc.contributor.authorامیدوار, بنفشهfa_IR
dc.date.accessioned1401-06-20T07:22:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-09-11T07:22:21Z
dc.date.available1401-06-20T07:22:20Zfa_IR
dc.date.available2022-09-11T07:22:21Z
dc.date.issued2022-07-01en_US
dc.date.issued1401-04-10fa_IR
dc.identifier.citationقنبری, فاطمه, نظیری, قاسم, امیدوار, بنفشه. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر همدلی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش‌فعالی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(4), 125-134.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7436-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/929531
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال کم­توجهی/ بیش­فعالی (ADHD) یکی از اختلالات عصبی رشدی است که با اختلال قابل­توجهی در حوزه­های رشدی، شناختی، هیجانی و تحصیلی همراه است. هدف از انجام تحقیق حاضر اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی­سازی  بر همدلی کودکان مبتلا به اختلال کم­توجهی/ بیش­فعالی بود. روش کار­: برای انجام تحقیق کاربردی و نیمه آزمایشی حاضر از بین کودکان مبتلا به اختلال کم­توجهی/ بیش­فعالی (6 تا 12 سال) شهر شیراز به صورت هدفمند 30 پسر و 30 دختر به عنوان نمونه انتخاب شده و پس از انجام پیش‌آزمون‌ها اعم از مصاحبه نیمه­ساختاریافته K-SADS-PL، تکمیل پرسشنامه همدلی­بهر-تحلیل­بهر (EQ-SQ) و فرم رضایت آگاهانه، به صورت تصادفی به 3 گروه درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی، درمان دارویی با متیل‌فنیدیت، درمان ترکیبی تقسیم شدند. سپس آزمودنی­های هر گروه 36 جلسه مداخله مربوط به خود را دریافت کرده و پس از خاتمه درمان و مجددا سه ماه پس از درمان به منظور پیگیری پرسشنامه‌ها تکمیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر ذهنی­سازی بر همدلی کودکان مبتلا به ADHD اثربخشی معناداری (001/0>P، 31/13=F) داشت و درمان ترکیبی و MBT-C در مقایسه با دارو درمانی اثربخشی پایدارتری بر همدلی این کودکان داشت.   نتیجه‌گیری: نتایج تایید کننده تاثیر درمان مبتنی بر ذهنی­سازی و درمان ترکیبی بر سطح همدلی کودکان مبتلا به ADHD می­باشد. اما درمان ترکیبی با تمرکز بر تعامل دنیای درونی و بیرونی و تنظیم عواطف و روابط بین‌فردی می‌تواند مداخله‌ای اثربخش­تری برای بهبود ظرفیت همدلی در کودکان مبتلا به ADHD  باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدرمان مبتنی بر ذهنی‌سازیfa_IR
dc.subjectاختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالیfa_IR
dc.subjectهمدلیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر همدلی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش‌فعالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue4
dc.citation.spage125
dc.citation.epage134


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد