اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر همدلی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیشفعالی
(ندگان)پدیدآور
قنبری, فاطمهنظیری, قاسمامیدوار, بنفشه
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی (ADHD) یکی از اختلالات عصبی رشدی است که با اختلال قابلتوجهی در حوزههای رشدی، شناختی، هیجانی و تحصیلی همراه است. هدف از انجام تحقیق حاضر اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنیسازی بر همدلی کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی بود.
روش کار: برای انجام تحقیق کاربردی و نیمه آزمایشی حاضر از بین کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی (6 تا 12 سال) شهر شیراز به صورت هدفمند 30 پسر و 30 دختر به عنوان نمونه انتخاب شده و پس از انجام پیشآزمونها اعم از مصاحبه نیمهساختاریافته K-SADS-PL، تکمیل پرسشنامه همدلیبهر-تحلیلبهر (EQ-SQ) و فرم رضایت آگاهانه، به صورت تصادفی به 3 گروه درمان مبتنی بر ذهنیسازی، درمان دارویی با متیلفنیدیت، درمان ترکیبی تقسیم شدند. سپس آزمودنیهای هر گروه 36 جلسه مداخله مربوط به خود را دریافت کرده و پس از خاتمه درمان و مجددا سه ماه پس از درمان به منظور پیگیری پرسشنامهها تکمیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر ذهنیسازی بر همدلی کودکان مبتلا به ADHD اثربخشی معناداری (001/0>P، 31/13=F) داشت و درمان ترکیبی و MBT-C در مقایسه با دارو درمانی اثربخشی پایدارتری بر همدلی این کودکان داشت.
نتیجهگیری: نتایج تایید کننده تاثیر درمان مبتنی بر ذهنیسازی و درمان ترکیبی بر سطح همدلی کودکان مبتلا به ADHD میباشد. اما درمان ترکیبی با تمرکز بر تعامل دنیای درونی و بیرونی و تنظیم عواطف و روابط بینفردی میتواند مداخلهای اثربخشتری برای بهبود ظرفیت همدلی در کودکان مبتلا به ADHD باشد.
کلید واژگان
درمان مبتنی بر ذهنیسازیاختلال کمتوجهی/ بیشفعالی
همدلی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-07-011401-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



