| dc.contributor.author | برزو, شیوا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کاظمی, سلطانعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضایی, آذرمیدخت | fa_IR |
| dc.contributor.author | جاویدی, حجتاله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-06-20T07:22:16Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-09-11T07:22:16Z | |
| dc.date.available | 1401-06-20T07:22:16Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-09-11T07:22:16Z | |
| dc.date.issued | 2022-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | برزو, شیوا, کاظمی, سلطانعلی, رضایی, آذرمیدخت, جاویدی, حجتاله. (1401). نقش خانواده در شکل گیری مسئولیت پذیری: بررسی نقش واسطه گری نظم بخشی هیجانی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(3), 145-156. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7333-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/929520 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: مسئولیتپذیری مفهوم و اصطلاح مثبت و بسیار مهم است که با درک مستقل ان شخص از خویش و با مفهوم انتخاب رابطهی تنگاتنگ و مستقیم دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نظمبخشی هیجانی در رابطهی الگوهای ارتباطی خانواده با مسئولیتپذیری انجام گردید.
روش کار: برای انجام تحقیق تحقیق توصیفی و همبستگی حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد از بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز 352 نفر (163 پسر و 189 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک (2002)، پرسشنامهی تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و پرسشنامه مسئولیتپذیری سروش (1390) توسط آزمودنیها تکمیل شد
یافتهها: نتایج نشان داد از بین سرکوب و ارزیابی مجدد شناختی؛ ارزیابی مجدد شناختی بین جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی با مسئولیتپذیری نقش واسطهگری معنادار دارد. ولیکن، سرکوبی نقش واسطهگری معنادار میان الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیتپذیری ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج میتوان بیان کرد که در جهتگیری گفتوشنود و همنوایی باید به فرزندان راهبردهای صحیح تنظیم هیجان آموزش داده شود تا نوجوانان قادر باشند که مسئولیتپذیری بیشتری را تجربه نمایند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | مسئولیت پذیری | fa_IR |
| dc.subject | الگوهای ارتباطی خانواده و نظمبخشی هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | نقش خانواده در شکل گیری مسئولیت پذیری: بررسی نقش واسطه گری نظم بخشی هیجانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 145 | |
| dc.citation.epage | 156 | |