نقش خانواده در شکل گیری مسئولیت پذیری: بررسی نقش واسطه گری نظم بخشی هیجانی
(ندگان)پدیدآور
برزو, شیواکاظمی, سلطانعلیرضایی, آذرمیدختجاویدی, حجتاله
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: مسئولیتپذیری مفهوم و اصطلاح مثبت و بسیار مهم است که با درک مستقل ان شخص از خویش و با مفهوم انتخاب رابطهی تنگاتنگ و مستقیم دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نظمبخشی هیجانی در رابطهی الگوهای ارتباطی خانواده با مسئولیتپذیری انجام گردید.
روش کار: برای انجام تحقیق تحقیق توصیفی و همبستگی حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد از بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز 352 نفر (163 پسر و 189 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک (2002)، پرسشنامهی تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و پرسشنامه مسئولیتپذیری سروش (1390) توسط آزمودنیها تکمیل شد
یافتهها: نتایج نشان داد از بین سرکوب و ارزیابی مجدد شناختی؛ ارزیابی مجدد شناختی بین جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی با مسئولیتپذیری نقش واسطهگری معنادار دارد. ولیکن، سرکوبی نقش واسطهگری معنادار میان الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیتپذیری ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج میتوان بیان کرد که در جهتگیری گفتوشنود و همنوایی باید به فرزندان راهبردهای صحیح تنظیم هیجان آموزش داده شود تا نوجوانان قادر باشند که مسئولیتپذیری بیشتری را تجربه نمایند.
کلید واژگان
مسئولیت پذیریالگوهای ارتباطی خانواده و نظمبخشی هیجانی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2022-05-011401-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



