| dc.contributor.author | صادقی, رحمان | fa_IR |
| dc.contributor.author | راسخ, نازنین | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیک روان, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | خاکسار, غلامرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-06-20T07:22:16Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-09-11T07:22:16Z | |
| dc.date.available | 1401-06-20T07:22:16Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-09-11T07:22:16Z | |
| dc.date.issued | 2022-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صادقی, رحمان, راسخ, نازنین, نیک روان, محمد, خاکسار, غلامرضا. (1401). ارائه راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی مؤثر بر توانمندی روانشناختی و خلاقیت فردی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(3), 134-144. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7076-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/929519 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: توانمندی روانشناختی و خلاقیت فردی از جمله عوامل مهم در بهبود عملکرد شغلی محسوب می شود و راهکارهای بهبود و ارتقاء آن بسیار حائز اهمیت و شایان توجه است و لذا هدف از پژوهش حاضر ارائه راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی مؤثر بر توانمندی روانشناختی و خلاقیت فردی بود.
روش کار: این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد آمیخته(کیفی- کمی) میباشد. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی، توصیفی از نوع همبستگی (معادلات ساختاری) است. جامعهی آماری در بخش کیفی شامل نخبگان حوزه روانشناسی سازمانی و مدیران منتخب ادارات ورزش و جوانان میباشد(نمونه گیری هدفمند) که مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (10 نفر). جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان البته به جز کارکنان خدماتی در سال 1399است. جامعه آماری برابر با 890 نفر و تعداد نمونه برابر 500 نفر که از این تعداد 485 پرسشنامه بهصورت صحیح عودت داده شد. در این پژوهش از پرسشنامه راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی، محقق ساخته و برگرفته از مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان، پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) استفاده شد.
یافتهها: مقدارتی هر دو رابطه موجود در مدل پژوهش بیشتر از 58/2 میباشند بنابراین در سطح 99/0، راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی بر خلاقیت فردی و توانمندسازی روانشناختی تأثیرگذار است.
نتیجهگیری: پیشنهاد میگردد از راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی بهمنظور توانمندسازی و خلاقیت فردی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استفاده نمایند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | ادارات ورزش و جوانان | fa_IR |
| dc.subject | توانمندسازی | fa_IR |
| dc.subject | نوآوری | fa_IR |
| dc.subject | ایران | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | ارائه راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی مؤثر بر توانمندی روانشناختی و خلاقیت فردی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد همدان، دانشگاه آزاداسلامی، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 134 | |
| dc.citation.epage | 144 | |
| nlai.contributor.orcid | 2154-2146-2569-1254 | |
| nlai.contributor.orcid | 2145-1254-3698-2145 | |
| nlai.contributor.orcid | 7423-2136-2587-7413 | |
| nlai.contributor.orcid | 3214-2365-1478-4587 | |