| dc.contributor.author | صاحب الزمانی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسین پور, مهروش | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-06-20T07:22:09Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-09-11T07:22:10Z | |
| dc.date.available | 1401-06-20T07:22:09Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-09-11T07:22:10Z | |
| dc.date.issued | 2022-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صاحب الزمانی, محمد, حسین پور, مهروش. (1401). بررسی تاثیر آموزش قصه گویی به والدین بر اختلالات خواب کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به مرکز اوتیسم تهران سال 1397. مجله علوم پزشکی رازی, 29(3), 8-18. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6264-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/929508 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: ﺑﺴﯿﺎری از رﻓﺘﺎرﻫﺎی کودک اوتیستیک ﺑﻪ ﺑﺮوز اﺧﺘﻼل ﺧﻮاب در ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ. با توجه به جنبه تربیتی، آموزشی و درمانی قصهگویی این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش قصهگویی به والدین بر اختلالات خواب کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعهکننده به مرکز اوتیسم تهران سال 1397انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه شاهد تصادفی بود، نمونه این پژوهش شامل 90 نفر از والدین کودکان اوتیسم هستند که به دو گروه مساوی شاهد و کنترل تقسیم شدند.
قبل از شروع آموزش، در هر دو گروه پرسشنامه CSHQ (Children's Sleep Habits Questionnaire) بررسی عادات خواب کودکان در قالب پیش آزمون اجرا شد، سپس والدین گروه آزمایش در طی پنج جلسه 60 دقیقهای مورد آموزش قرار گرفتند، پس از اتمام جلسات مجددا هر دو گروه با استفاده از مقیاس ذکر شده مورد سنجش قرار گرفتند.
یافتهها: نشان داد که آموزش قصهگویی والدین در کاهش نشانه های اختلالات خواب کودکان اوتیسم تأثیر داشته است به این ترتیب که نمره اختلال خواب بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در گروه مداخله 3/7 ± 7/5 کاهش ودرگروه کنترل 1/2 ± 1/0 افزایش داشت. آزمون تی مستقل این تفاوت را معنیدار نشان داد (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش به والدین بر کاهش نمره اختلال خواب مؤثر بوده است آموزش قصهگویی به والدین بهصورت عملی، اصولی و با امکانات مناسب میتواند تاثیرات قابل ملاحظه ی خود را نشان دهد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اختلال خواب | fa_IR |
| dc.subject | آموزش قصه گویی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال طیف اوتیسم | fa_IR |
| dc.subject | آموزش پرستاری | fa_IR |
| dc.title | بررسی تاثیر آموزش قصه گویی به والدین بر اختلالات خواب کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به مرکز اوتیسم تهران سال 1397 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت، دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 8 | |
| dc.citation.epage | 18 | |