بررسی تاثیر آموزش قصه گویی به والدین بر اختلالات خواب کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به مرکز اوتیسم تهران سال 1397
(ندگان)پدیدآور
صاحب الزمانی, محمدحسین پور, مهروش
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: ﺑﺴﯿﺎری از رﻓﺘﺎرﻫﺎی کودک اوتیستیک ﺑﻪ ﺑﺮوز اﺧﺘﻼل ﺧﻮاب در ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ. با توجه به جنبه تربیتی، آموزشی و درمانی قصهگویی این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش قصهگویی به والدین بر اختلالات خواب کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعهکننده به مرکز اوتیسم تهران سال 1397انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه شاهد تصادفی بود، نمونه این پژوهش شامل 90 نفر از والدین کودکان اوتیسم هستند که به دو گروه مساوی شاهد و کنترل تقسیم شدند.
قبل از شروع آموزش، در هر دو گروه پرسشنامه CSHQ (Children's Sleep Habits Questionnaire) بررسی عادات خواب کودکان در قالب پیش آزمون اجرا شد، سپس والدین گروه آزمایش در طی پنج جلسه 60 دقیقهای مورد آموزش قرار گرفتند، پس از اتمام جلسات مجددا هر دو گروه با استفاده از مقیاس ذکر شده مورد سنجش قرار گرفتند.
یافتهها: نشان داد که آموزش قصهگویی والدین در کاهش نشانه های اختلالات خواب کودکان اوتیسم تأثیر داشته است به این ترتیب که نمره اختلال خواب بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در گروه مداخله 3/7 ± 7/5 کاهش ودرگروه کنترل 1/2 ± 1/0 افزایش داشت. آزمون تی مستقل این تفاوت را معنیدار نشان داد (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش به والدین بر کاهش نمره اختلال خواب مؤثر بوده است آموزش قصهگویی به والدین بهصورت عملی، اصولی و با امکانات مناسب میتواند تاثیرات قابل ملاحظه ی خود را نشان دهد.
کلید واژگان
اختلال خوابآموزش قصه گویی
اختلال طیف اوتیسم
آموزش پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2022-05-011401-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانگروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



