نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorابراهیمی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorلطفی پور, سیده مریمfa_IR
dc.contributor.authorقرشی, زهرهfa_IR
dc.date.accessioned1401-06-20T06:47:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-09-11T06:47:42Z
dc.date.available1401-06-20T06:47:41Zfa_IR
dc.date.available2022-09-11T06:47:42Z
dc.date.issued2022-09-01en_US
dc.date.issued1401-06-10fa_IR
dc.identifier.citationابراهیمی, مریم, لطفی پور, سیده مریم, قرشی, زهره. (1401). تأثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی در زنان بالای 40 سال. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 30(3), 191-199.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2382-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/928384
dc.description.abstractسابقه و هدف: غربالگری ماموگرافی به‌عنوان حساس‌ترین آزمون تشخیصی، ضمن کاهش مرگ‌ومیر، سبب ارتقای کیفیت زندگی می‌شود. این آموزش در درک و پذیرش زنان تغییر ایجاد می‌کند و در طراحی مداخلات مؤثر برای انجام و تداوم این رفتـار استفاده می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی زنان بالای 40 سال انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه تجربی 128 نفر از زنان بالای 40 سال واجد شرایط که به مراکز جامع سلامت شهر آمل مراجعه کرده بودند، به‌طور تصادفی به دو گروه 62 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله 4 جلسه آموزشی آنلاین با استفاده از واتساپ طی چهار هفته برگزار شد. جزوات و فیلم‌های آموزشی در اختیار شرکت‌کنندگان گذاشته و به سؤالات آن‌ها به صورت آنلاین پاسخ داده شد. گروه کنترل نیز بعد از پایان نمونه‌گیری همین محتوای آموزشی را دریافت کردند. پرسش‌نامه مراحل تغییر راکووسکی و پرسش‌نامه توازن تصمیم‌گیری برای هر دو گروه قبل و بلافاصله یک ماه بعد از آموزش تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 20، آزمون تی زوجی، کای اسکوئر، اندازه‌های تکراری RM و تی مستقل تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: درصد فراوانی الگوی مراحل تغییر قبل از مداخله اختلاف معناداری بین دو گروه کنترل و مداخله نداشت. بلافاصله پس از مداخله (P=0.022) و نیز یک ماه بعد (P=0.008)؛ درصد فراوانی مراحل پیش‌تفکر در گروه مداخله کاهش و مراحل تفکر و عمل افزایش داشت. میانگین نمره درک منفی بر مبنای پرسش‌نامه توازن تصمیم‌گیری بین دو گروه کنترل و مداخله قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش به‌طور معناداری اختلاف داشت (P<0.001). میانگین نمره درک مثبت بر مبنای پرسش‌نامه توازن تصمیم‌گیری بین دو گروه کنترل و مداخله بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش به‌طور معناداری اختلاف داشت (P<0.001). نتیجه‌گیری: استفاده از الگوی آموزشی مراحل تغییر ضمن افزایش درک مثبت باعث بهبود عملکرد افراد می‌شود و از آن در ارتقای برنامه‌های غربالگری استفاده می‌شود.fa_IR
dc.format.extent1092
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectالگوی مراحل تغییرfa_IR
dc.subjectماموگرافیfa_IR
dc.subjectآموزش در پرستاری و ماماییfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی در زنان بالای 40 سالfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue3
dc.citation.spage191
dc.citation.epage199


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد