| dc.contributor.author | ابراهیمی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | لطفی پور, سیده مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | قرشی, زهره | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-06-20T06:47:41Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-09-11T06:47:42Z | |
| dc.date.available | 1401-06-20T06:47:41Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-09-11T06:47:42Z | |
| dc.date.issued | 2022-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ابراهیمی, مریم, لطفی پور, سیده مریم, قرشی, زهره. (1401). تأثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی در زنان بالای 40 سال. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 30(3), 191-199. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2382-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/928384 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: غربالگری ماموگرافی بهعنوان حساسترین آزمون تشخیصی، ضمن کاهش مرگومیر، سبب ارتقای کیفیت زندگی میشود. این آموزش در درک و پذیرش زنان تغییر ایجاد میکند و در طراحی مداخلات مؤثر برای انجام و تداوم این رفتـار استفاده میشود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی زنان بالای 40 سال انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه تجربی 128 نفر از زنان بالای 40 سال واجد شرایط که به مراکز جامع سلامت شهر آمل مراجعه کرده بودند، بهطور تصادفی به دو گروه 62 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله 4 جلسه آموزشی آنلاین با استفاده از واتساپ طی چهار هفته برگزار شد. جزوات و فیلمهای آموزشی در اختیار شرکتکنندگان گذاشته و به سؤالات آنها به صورت آنلاین پاسخ داده شد. گروه کنترل نیز بعد از پایان نمونهگیری همین محتوای آموزشی را دریافت کردند. پرسشنامه مراحل تغییر راکووسکی و پرسشنامه توازن تصمیمگیری برای هر دو گروه قبل و بلافاصله یک ماه بعد از آموزش تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 20، آزمون تی زوجی، کای اسکوئر، اندازههای تکراری RM و تی مستقل تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: درصد فراوانی الگوی مراحل تغییر قبل از مداخله اختلاف معناداری بین دو گروه کنترل و مداخله نداشت. بلافاصله پس از مداخله (P=0.022) و نیز یک ماه بعد (P=0.008)؛ درصد فراوانی مراحل پیشتفکر در گروه مداخله کاهش و مراحل تفکر و عمل افزایش داشت. میانگین نمره درک منفی بر مبنای پرسشنامه توازن تصمیمگیری بین دو گروه کنترل و مداخله قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش بهطور معناداری اختلاف داشت (P<0.001). میانگین نمره درک مثبت بر مبنای پرسشنامه توازن تصمیمگیری بین دو گروه کنترل و مداخله بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش بهطور معناداری اختلاف داشت (P<0.001).
نتیجهگیری: استفاده از الگوی آموزشی مراحل تغییر ضمن افزایش درک مثبت باعث بهبود عملکرد افراد میشود و از آن در ارتقای برنامههای غربالگری استفاده میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1092 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | الگوی مراحل تغییر | fa_IR |
| dc.subject | ماموگرافی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش در پرستاری و مامایی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی در زنان بالای 40 سال | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 191 | |
| dc.citation.epage | 199 | |