• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 30, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 30, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی در زنان بالای 40 سال

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی, مریملطفی پور, سیده مریمقرشی, زهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.066 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: غربالگری ماموگرافی به‌عنوان حساس‌ترین آزمون تشخیصی، ضمن کاهش مرگ‌ومیر، سبب ارتقای کیفیت زندگی می‌شود. این آموزش در درک و پذیرش زنان تغییر ایجاد می‌کند و در طراحی مداخلات مؤثر برای انجام و تداوم این رفتـار استفاده می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی زنان بالای 40 سال انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه تجربی 128 نفر از زنان بالای 40 سال واجد شرایط که به مراکز جامع سلامت شهر آمل مراجعه کرده بودند، به‌طور تصادفی به دو گروه 62 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله 4 جلسه آموزشی آنلاین با استفاده از واتساپ طی چهار هفته برگزار شد. جزوات و فیلم‌های آموزشی در اختیار شرکت‌کنندگان گذاشته و به سؤالات آن‌ها به صورت آنلاین پاسخ داده شد. گروه کنترل نیز بعد از پایان نمونه‌گیری همین محتوای آموزشی را دریافت کردند. پرسش‌نامه مراحل تغییر راکووسکی و پرسش‌نامه توازن تصمیم‌گیری برای هر دو گروه قبل و بلافاصله یک ماه بعد از آموزش تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 20، آزمون تی زوجی، کای اسکوئر، اندازه‌های تکراری RM و تی مستقل تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: درصد فراوانی الگوی مراحل تغییر قبل از مداخله اختلاف معناداری بین دو گروه کنترل و مداخله نداشت. بلافاصله پس از مداخله (P=0.022) و نیز یک ماه بعد (P=0.008)؛ درصد فراوانی مراحل پیش‌تفکر در گروه مداخله کاهش و مراحل تفکر و عمل افزایش داشت. میانگین نمره درک منفی بر مبنای پرسش‌نامه توازن تصمیم‌گیری بین دو گروه کنترل و مداخله قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش به‌طور معناداری اختلاف داشت (P
    کلید واژگان
    آموزش
    الگوی مراحل تغییر
    ماموگرافی
    آموزش در پرستاری و مامایی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2022-09-01
    1401-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
    گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
    گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2382-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/928384

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب