نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفلاح, مهدیهfa_IR
dc.contributor.authorبرخورداری شریف‌آباد, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorنصیریانی, خدیجهfa_IR
dc.date.accessioned1401-06-20T06:47:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-09-11T06:47:41Z
dc.date.available1401-06-20T06:47:40Zfa_IR
dc.date.available2022-09-11T06:47:41Z
dc.date.issued2022-09-01en_US
dc.date.issued1401-06-10fa_IR
dc.identifier.citationفلاح, مهدیه, برخورداری شریف‌آباد, معصومه, نصیریانی, خدیجه. (1401). بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کیفیت زندگی پرستاران زن. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 30(3), 181-190.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2442-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/928383
dc.description.abstractسابقه و هدف: استرس‌زا بودن ماهیت حرفۀ پرستاری بر کیفیت زندگی پرستاران تأثیر دارد. کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی در بهبود کیفیت زندگی پرستاران مؤثر است. پژوهش حاضر به‌منظور تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کیفیت ‌زندگی پرستاران زن شاغل در بیمارستان افشار یزد انجام شد. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش تجربی در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه 60 نفر از پرستاران زن شاغل در بیمارستان افشار یزد به روش تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمون خودمراقبتی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در 8 جلسه 2 ساعته آموزش داده شد. گروه کنترل هیچ‌ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌های مشخصات دموگرافیک و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معناداری 05/0 با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 19 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی قبل از مداخله در گروه کنترل (13.00±69.58) و آزمون (11.41±64.58) اختلاف معناداری نداشت (0.11=P). این میانگین بعد از مداخله در گروه کنترل (14.21±68.75) و آزمون (09.09±69.58) بود که تفاوت بین دو گروه معنادار نبود (0.78=P). در زمینه ابعاد کیفیت زندگی، فقط در بعد روانی تفاوت معنادار مشاهده شد (‌0.001=P). نتیجه‌گیری: آموزش خودمراقبتی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بعد روانی کیفیت زندگی پرستاران تأثیر دارد. لذا پیشنهاد می‌شود در این زمینه برنامه‌هایی به صورت دوره‌ای برای پرستاران اجرا شود و بدین ترتیب موجبات ارتقای سلامت روان آنان فراهم شود.fa_IR
dc.format.extent1204
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectخودمراقبتیfa_IR
dc.subjectذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کیفیت زندگی پرستاران زنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue3
dc.citation.spage181
dc.citation.epage190


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد