| dc.contributor.author | کبرایی, امیر ارشام | fa_IR |
| dc.contributor.author | ادیب, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | کارگر, کامران | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرانزاده, صدیقه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-05-11T20:19:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-08-02T20:19:33Z | |
| dc.date.available | 1401-05-11T20:19:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-08-02T20:19:33Z | |
| dc.date.issued | 2022-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کبرایی, امیر ارشام, ادیب, محسن, کارگر, کامران, میرانزاده, صدیقه. (1401). تأثیر بسته آموزشی بر تبعیت از درمان و سواد سلامت در بیماران با نارسایی قلبی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 26(3), 302-310. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4525-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/925163 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: نارسایی قلبی یک مشکل عمده است که کیفیت زندگی فرد را تحتتأثیر قرار میدهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر بسته آموزشی بر سواد سلامت و پیروی از توصیههای درمانی در مبتلایان نارسایی قلبی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه تجربی بر روی 60 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی بیمارستان شهید بهشتی کاشان از سال 1398 تا 1400 در دو گروه کنترل و مداخله انجام گردید. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، سواد سلامت اختصاصی بیماران با نارسایی قلبی و پرسشنامه تبعیت از درمان مدانلو توسط هر دو گروه تکمیل شد.
نتایج: مقایسه میانگین نمره تبعیت از درمان و ابعاد آن پس از مداخله، تفاوت آماری معناداری داشت (0/05>P). همچنین تفاوت معناداری در میانگین نمره تبعیت از درمان و ابعاد آن در گروه مداخله، ابتدا و انتهای آموزش نشان داده شد (0/05>P). مقایسه میانگین نمره سواد سلامت و ابعاد آن پس از مداخله نیز، تفاوت آماری معناداری داشت (0/05>P). تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره سواد سلامت و ابعاد آن در گروه مداخله، ابتدا و انتهای مداخله نشان داده شد (0/05>P)؛ درحالیکه در گروه کنترل میانگین نمره کلّ سواد سلامت و ابعاد آن در ابتدا و انتهای مطالعه، کاهش معناداری داشت (0/05>P).
نتیجهگیری: بنابراین استفاده از بستههای آموزشی بهعنوان یک روش آموزشی آسان و ایمن میتواند در جهت افزایش سواد سلامت و افزایش تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 364 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | نارسایی قلبی | fa_IR |
| dc.subject | بسته آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | سواد سلامت | fa_IR |
| dc.subject | تبعیت از درمان | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | تأثیر بسته آموزشی بر تبعیت از درمان و سواد سلامت در بیماران با نارسایی قلبی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 302 | |
| dc.citation.epage | 310 | |