تأثیر بسته آموزشی بر تبعیت از درمان و سواد سلامت در بیماران با نارسایی قلبی
(ندگان)پدیدآور
کبرایی, امیر ارشامادیب, محسنکارگر, کامرانمیرانزاده, صدیقهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: نارسایی قلبی یک مشکل عمده است که کیفیت زندگی فرد را تحتتأثیر قرار میدهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر بسته آموزشی بر سواد سلامت و پیروی از توصیههای درمانی در مبتلایان نارسایی قلبی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه تجربی بر روی 60 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی بیمارستان شهید بهشتی کاشان از سال 1398 تا 1400 در دو گروه کنترل و مداخله انجام گردید. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، سواد سلامت اختصاصی بیماران با نارسایی قلبی و پرسشنامه تبعیت از درمان مدانلو توسط هر دو گروه تکمیل شد.
نتایج: مقایسه میانگین نمره تبعیت از درمان و ابعاد آن پس از مداخله، تفاوت آماری معناداری داشت (0/05>P). همچنین تفاوت معناداری در میانگین نمره تبعیت از درمان و ابعاد آن در گروه مداخله، ابتدا و انتهای آموزش نشان داده شد (0/05>P). مقایسه میانگین نمره سواد سلامت و ابعاد آن پس از مداخله نیز، تفاوت آماری معناداری داشت (0/05>P). تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره سواد سلامت و ابعاد آن در گروه مداخله، ابتدا و انتهای مداخله نشان داده شد (0/05>P)؛ درحالیکه در گروه کنترل میانگین نمره کلّ سواد سلامت و ابعاد آن در ابتدا و انتهای مطالعه، کاهش معناداری داشت (0/05>P).
نتیجهگیری: بنابراین استفاده از بستههای آموزشی بهعنوان یک روش آموزشی آسان و ایمن میتواند در جهت افزایش سواد سلامت و افزایش تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کند.
کلید واژگان
نارسایی قلبیبسته آموزشی
سواد سلامت
تبعیت از درمان
عمومى
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2022-05-011401-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانمرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
شاپا
1029-78552008-9821




