چالشهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کووید-19: یک پژوهش کیفی
(ندگان)پدیدآور
موسوی, سولمازغلام نژاد, حانیهحسن شیری, فاطمهغفرانی, فاطمهرئوفی, شهین
نوع مدرک
Textکیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
strongزمینه و هدف:/strong اپیدمی ویروس کرونا همزمان با سایر کشورهای جهان در ایران نیز لزوم رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه خانگی را مطرح و درنتیجه، ادامه آموزش حضوری را با اختلال مواجه کرد و آموزش مجازی راهکاری برای عدم توقف آموزش در مدارس و دانشگاهها انتخاب شد. راهکاری که گرچه برای عدم توقف آموزش در کشور اتخاذ شده بود، اما دانشجویان و دانشگاهها را با چالش جدید و پیچیدگیهای خاصی روبهرو کرد. این مطالعه کیفی با هدف تبیین تجربیات مدرسین دانشگاه از مشکلات و چالشهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کووید-19طراحی و اجرا شد.br
strongروش بررسی:/strong این مطالعه یک پژوهش کیفی است که با روش تحلیل محتوای قراردادی با هدف پاسخ به سؤال laquo;تجربه مدرسین دانشگاه از چالشهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کووید-19 چیست؟raquo; انجام شد. مشارکتکنندگان شامل 24 نفر از مدرسین رشتههای مختلف علوم پزشکی مانند پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی، پزشکی، تغذیه و کاردرمانی در دانشگاههای علومپزشکی دولتی و آزاد بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. مدرسین رشتههای مختلف در دانشگاه با مرتبه علمی حداقل مربی که همچنین دارای حداقل 3 سال سابقه تدریس بودند برای شرکت در پژوهش وارد مطالعه شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته با سؤالات باز استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی با روش لاندمن و گرانهایم و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا انجام شد.br
strongیافتهها:nbsp;/strongدامنه سنی مشارکتکنندگان 30 تا 55 سال بود. 62/5 درصد مدرسین شرکتکننده، زن بودند. سابقه تدریس شرکتکنندگان از 3 تا 26 سال متغیر بود. از نظر مرتبه علمی 58 درصد استادیار، 20 درصد مربی، 16 درصد دانشیار و 6 درصد استاد تمام بودند. چالشهای آموزش مجازی در سه طبقه اصلی شامل مشکلات فناوری، مشکلات فرایند تدریس و بستر تعاملی ضعیف و 12 زیرطبقه از تجربیات اساتید دانشگاه در رابطه با مشکلات آموزش مجازی استخراج شدند.nbsp;br
strongنتیجهگیری:nbsp;/strongبا توجه به طولانی بودن تعطیلی دانشگاهها و استفاده بلندمدت از آموزش مجازی، به نظر میرسد در دوران پیشرو نیز بخشی از آموزشها بهصورت مجازی برگزار خواهد شد. بنابراین لازم است مدیران و سیاستگذاران نظام آموزشی برنامههایی برای رفع این مشکلات طراحی کنند تا با نهادینه شدن آموزش الکترونیک از این پتانسیل برای گسترش و سهولت یادگیری فراگیران استفاده شود.
کلید واژگان
چالشآموزش مجازی
اهداف یادگیری
دانشگاه
مشکلات آموزشی
پرستاری
شماره نشریه
135تاریخ نشر
2022-04-011401-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی کاشان، کاشان، ایران.
گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی لرستان، خرمآباد، ایران.
شاپا
2008-59232008-5931



