نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباب, ستارfa_IR
dc.contributor.authorآذربرزین, مهردادfa_IR
dc.contributor.authorمقیمیان, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T19:34:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T19:34:51Z
dc.date.available1401-05-11T19:34:51Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T19:34:51Z
dc.date.issued2022-04-01en_US
dc.date.issued1401-01-12fa_IR
dc.identifier.citationباب, ستار, آذربرزین, مهرداد, مقیمیان, مریم. (1401). اثربخشی آموزش خودمراقبتی به‌صورت غیرحضوری بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران دارای استومی روده‌ای. نشریه پرستاری ایران, 35(135), 2-15. doi: 10.32598/ijn.35.135.7.7fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.135.7.7
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3522-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/922897
dc.description.abstractstrongزمینه و هدف/strong زندگی با استومی موقت یا دائمی کیفیت زندگی افراد دارای استومی را تحت‌تأثیر قرار داده و مستلزم افزایش خودکارآمدی بیماران برای مراقبت از خودشان است. آموزش، یکی از راه‌های افزایش کیفیت زندگی و خودمراقبتی افراد است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودمراقبتی به‌صورت غیرحضوری بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران دارای استومی روده‌ای مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های استان کرمانشاه در سال 1400 انجام شد.br strongروش بررسی/strong این مطالعه نیمه‌تجربی با روش قبل و بعد، بر روی 61 بیمار دارای استومی روده‌ای انجام شد که به روش نمونه‌گیری آسان از اردیبهشت تا تیرماه سال 1400 انتخاب شدند. مشارکت‌کنندگان ابتدا به پرسش‌نامه‌های خودکارآمدی و کیفیت زندگی ویر و شربورن پاسخ دادند. سپس برنامه خودمراقبتی تدوین‌شده آموزش داده شد تا بر اساس آن خودمراقبتی را در منزل به کار گیرند و دو ماه بعد از اتمام مداخله، مجدداً پرسش‌نامه‌ها بین بیماران توزیع و تکمیل شدند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تی زوجی، ویلکاکسون و نسخه 20 نرم‌افزار آماری SPSS استفاده شد.br strongیافته‌ها /strongمیانگین نمره کیفیت زندگی بیماران قبل از مداخله 16/53plusmn;‌34/05 بود که بعد از مداخله به 21/59plusmn;‌49/63 رسید و بر اساس آزمون آماری تی زوجی، این تفاوت معنادار بود (0/001P). بین میانگین تمام ابعاد کیفیت زندگی بیماران به جز سلامت عمومی، قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود داشت (0/0500P). میانگین نمره خودکارآمدی بیماران قبل از مداخله 4/57plusmn;‌50/40 بود که بعد از مداخله به 5/03plusmn;‌51/18 رسید و بر اساس آزمون آماری این تفاوت معنادار بود (0/036=P).br strongنتیجه‌گیری/strong یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش خودمراقبتی غیرحضوری در بیماران دارای استومی روده‌ای بر میزان خودکارآمدی و کیفیت زندگی آنان مؤثر است.span dir=LTR/spanfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.135.7.7
dc.subjectاستومیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectخودمراقبتیfa_IR
dc.subjectآموزش غیرحضوریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش خودمراقبتی به‌صورت غیرحضوری بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران دارای استومی روده‌ایfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume35
dc.citation.issue135
dc.citation.spage2
dc.citation.epage15


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد