• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 35, شماره 135
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 35, شماره 135
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش خودمراقبتی به‌صورت غیرحضوری بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران دارای استومی روده‌ای

    (ندگان)پدیدآور
    باب, ستارآذربرزین, مهردادمقیمیان, مریم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    strongزمینه و هدف/strong زندگی با استومی موقت یا دائمی کیفیت زندگی افراد دارای استومی را تحت‌تأثیر قرار داده و مستلزم افزایش خودکارآمدی بیماران برای مراقبت از خودشان است. آموزش، یکی از راه‌های افزایش کیفیت زندگی و خودمراقبتی افراد است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودمراقبتی به‌صورت غیرحضوری بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران دارای استومی روده‌ای مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های استان کرمانشاه در سال 1400 انجام شد.br strongروش بررسی/strong این مطالعه نیمه‌تجربی با روش قبل و بعد، بر روی 61 بیمار دارای استومی روده‌ای انجام شد که به روش نمونه‌گیری آسان از اردیبهشت تا تیرماه سال 1400 انتخاب شدند. مشارکت‌کنندگان ابتدا به پرسش‌نامه‌های خودکارآمدی و کیفیت زندگی ویر و شربورن پاسخ دادند. سپس برنامه خودمراقبتی تدوین‌شده آموزش داده شد تا بر اساس آن خودمراقبتی را در منزل به کار گیرند و دو ماه بعد از اتمام مداخله، مجدداً پرسش‌نامه‌ها بین بیماران توزیع و تکمیل شدند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تی زوجی، ویلکاکسون و نسخه 20 نرم‌افزار آماری SPSS استفاده شد.br strongیافته‌ها /strongمیانگین نمره کیفیت زندگی بیماران قبل از مداخله 16/53plusmn;‌34/05 بود که بعد از مداخله به 21/59plusmn;‌49/63 رسید و بر اساس آزمون آماری تی زوجی، این تفاوت معنادار بود (0/001P). بین میانگین تمام ابعاد کیفیت زندگی بیماران به جز سلامت عمومی، قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود داشت (0/0500P). میانگین نمره خودکارآمدی بیماران قبل از مداخله 4/57plusmn;‌50/40 بود که بعد از مداخله به 5/03plusmn;‌51/18 رسید و بر اساس آزمون آماری این تفاوت معنادار بود (0/036=P).br strongنتیجه‌گیری/strong یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش خودمراقبتی غیرحضوری در بیماران دارای استومی روده‌ای بر میزان خودکارآمدی و کیفیت زندگی آنان مؤثر است.span dir=LTR/span
    کلید واژگان
    استومی
    خودکارآمدی
    کیفیت زندگی
    خودمراقبتی
    آموزش غیرحضوری
    پرستاری

    شماره نشریه
    135
    تاریخ نشر
    2022-04-01
    1401-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.
    مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.
    مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.135.7.7
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3522-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/922897

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب