| dc.contributor.author | شیری, اردشیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدرنژاد, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-05-11T19:11:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-08-02T19:11:07Z | |
| dc.date.available | 1401-05-11T19:11:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-08-02T19:11:07Z | |
| dc.date.issued | 2022-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شیری, اردشیر, حیدرنژاد, زهرا. (1400). طراحی چارچوبی برای مراقبت حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشگاهها؛ مورد مطالعه دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, 27(4), 143-172. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1021-5107 | |
| dc.identifier.issn | 2717-2201 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4598-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/921470 | |
| dc.description.abstract | مراقبت حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاهها در توسعه منابع انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوبی برای مراقبت حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاهها انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر ماهیت، آمیخته اکتشافی (کیفی ـ کمّی) و شیوه گردآوری دادهها در بخش کیفی نظر خبرگان با استفاده از روش دلفی بود و در بخش کمّی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی مدیران و کارشناسان دانشگاه شهید چمران بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند 17 نفر انتخاب شدند و روش دلفی اجرا شد. در بخش کمّی از 605 نفر جامعه آماری، شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با شیوه تصادفی متناسب با حجم، 235 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی چک لیست روش دلفی و در بخش کمّی پرسشنامه مبتنی بر خروجی دلفی بود. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تجزیه و تحلیل شدند. بر پایه یافتهها در سه دور انجام شده دلفی، 82 شاخص شناسایی شد که در قالب 25 مؤلفه بود که در میان آنها بالندگی آموزشی، بالندگی تحقیقات علمی، انتظام بخشی اخلاقی، هدایتگری تخصصی، توسعه برنامههای فرهنگی و سرزندگی رفاهی بالاترین ضریب تأثیر را داشتند؛ همچنین 6 بعد شامل آموزش، پژوهش، اخلاق، اداری، فرهنگی و حمایتی ارزیابی شدند. بر اساس یافتهها، مراقبت حرفهای در 6 بعد شناسایی شده و در خصوص 25 مؤلفه مؤثر بر مراقبت حرفه ای از اعضای هیئت علمی با مقدار ضریب توافق کندال 804/0 میان خبرگان اتفاق نظر حاصل شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که تمام ابعاد و مؤلفه های مراقبت شغلی دارای بار عاملی بالاتر از 5/0 هستند.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 827 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی | fa_IR |
| dc.subject | مراقبت حرفه ای | fa_IR |
| dc.subject | مراقبت پژوهشی | fa_IR |
| dc.subject | مراقبت آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | مراقبت فرهنگی. | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت آموزش عالی | fa_IR |
| dc.title | طراحی چارچوبی برای مراقبت حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشگاهها؛ مورد مطالعه دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 143 | |
| dc.citation.epage | 172 | |