نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی, لیلیfa_IR
dc.contributor.authorغضنفری, احمدfa_IR
dc.contributor.authorشریفی, طیبهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T19:01:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T19:01:17Z
dc.date.available1401-05-11T19:01:16Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T19:01:17Z
dc.date.issued2022-03-01en_US
dc.date.issued1400-12-10fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی, لیلی, غضنفری, احمد, شریفی, طیبه, احمدی, رضا. (1400). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون شخصیتی و عصب روان‌شناختی کولیج در دانش آموزان ایرانی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(1), 104-119.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7156-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/921032
dc.description.abstractزمینه و هدف: پرسشنامه شخصیتی و عصب روان‌شناختی کولیج یک ابزار ارزیابی برای دانش آموزان در معرض خطر بیماری‌های متعدد روانی را فراهم می‌کند. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون شخصیتی و عصب روان‌شناختی کولیج دانش آموزان ایرانی صورت گرفته است. روش‌ کار: پژوهش حاضر با توجه به موضوع و اهداف از نوع توصیفی است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانش آموزان در سنین 5 تا 17 سال در سال تحصیلی 1400-1399 می‌باشد که  1203 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای جهت گردآوری اطلاعات انتخاب شدند. جهت انجام پژوهش حاضر، از هر 5 استان (مازندران، اصفهان، همدان، کرمان و شیراز) به تفکیک شهر و روستا)، از هر مقطع (پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم) نمونه انتخاب شد و پرسشنامه شخصیتی و عصب روان‌شناختی که توسط کولیج در سال 2002 ساخته شده است و شامل 200 سؤال که بر پایه طیف لیکرت 4 درجه‌ای نمره‌گذاری شده در اختیار والدین دانش آموزان قرار داده شد. در نامه ضمن تشکر از والدین از آن‌ها درخواست شد تا پرسشنامه‌ها را در زمانی مناسب تکمیل نموده و همراه فرزندشان به مدرسه ارسال نمایند. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که اعتبار سازه‌ای پرسشنامه در 50 عامل شناسایی شده با 200 گویه مورد تایید واقع شد. آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرهای مدل بیش از 7/0 می‌باشد و نشان از سازگاری درونی مدل اندازه گیری است و مقدار شاخص میانگین واریانس خروجی برای همه متغیرهای مدل بیش از 5/0 بوده و نشان از اعتبار همگرایی مدل اندازه‌گیری است. همچنین مقدار پایایی ترکیبی به دست آمده ابعاد بالاتر از 7/0 و در حد مناسب و قابل قبول می‌باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه سه مدل اندازه‌گیری انعکاسی پرسشنامه شخصیتی و عصب روان‌شناختی کولیج ابزاری جامع جهت سنجش این رفتارها در بین دانش آموزان روایی یابی گردید. می‌توان گفت 50 مؤلفه مذکور جهت سنجش در پژوهش حاضر می‌توانند به نحو مطلوبی این رفتارها را در بین دانش آموزان اندازه‌گیری نمایند.    fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectشخصیتیfa_IR
dc.subjectعصب روان شناختیfa_IR
dc.subjectتحلیل عاملی تائیدیfa_IR
dc.subjectمدل اندازه گیریfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون شخصیتی و عصب روان‌شناختی کولیج در دانش آموزان ایرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue1
dc.citation.spage104
dc.citation.epage119


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد