• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون شخصیتی و عصب روان‌شناختی کولیج در دانش آموزان ایرانی

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی, لیلیغضنفری, احمدشریفی, طیبهاحمدی, رضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پرسشنامه شخصیتی و عصب روان‌شناختی کولیج یک ابزار ارزیابی برای دانش آموزان در معرض خطر بیماری‌های متعدد روانی را فراهم می‌کند. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون شخصیتی و عصب روان‌شناختی کولیج دانش آموزان ایرانی صورت گرفته است. روش‌ کار: پژوهش حاضر با توجه به موضوع و اهداف از نوع توصیفی است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانش آموزان در سنین 5 تا 17 سال در سال تحصیلی 1400-1399 می‌باشد که  1203 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای جهت گردآوری اطلاعات انتخاب شدند. جهت انجام پژوهش حاضر، از هر 5 استان (مازندران، اصفهان، همدان، کرمان و شیراز) به تفکیک شهر و روستا)، از هر مقطع (پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم) نمونه انتخاب شد و پرسشنامه شخصیتی و عصب روان‌شناختی که توسط کولیج در سال 2002 ساخته شده است و شامل 200 سؤال که بر پایه طیف لیکرت 4 درجه‌ای نمره‌گذاری شده در اختیار والدین دانش آموزان قرار داده شد. در نامه ضمن تشکر از والدین از آن‌ها درخواست شد تا پرسشنامه‌ها را در زمانی مناسب تکمیل نموده و همراه فرزندشان به مدرسه ارسال نمایند. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که اعتبار سازه‌ای پرسشنامه در 50 عامل شناسایی شده با 200 گویه مورد تایید واقع شد. آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرهای مدل بیش از 7/0 می‌باشد و نشان از سازگاری درونی مدل اندازه گیری است و مقدار شاخص میانگین واریانس خروجی برای همه متغیرهای مدل بیش از 5/0 بوده و نشان از اعتبار همگرایی مدل اندازه‌گیری است. همچنین مقدار پایایی ترکیبی به دست آمده ابعاد بالاتر از 7/0 و در حد مناسب و قابل قبول می‌باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه سه مدل اندازه‌گیری انعکاسی پرسشنامه شخصیتی و عصب روان‌شناختی کولیج ابزاری جامع جهت سنجش این رفتارها در بین دانش آموزان روایی یابی گردید. می‌توان گفت 50 مؤلفه مذکور جهت سنجش در پژوهش حاضر می‌توانند به نحو مطلوبی این رفتارها را در بین دانش آموزان اندازه‌گیری نمایند.    
    کلید واژگان
    شخصیتی
    عصب روان شناختی
    تحلیل عاملی تائیدی
    مدل اندازه گیری
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2022-03-01
    1400-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
    دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
    دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
    استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7156-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/921032

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب