| dc.contributor.author | روزی طلب, آسیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | ماردپور, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | تقوایی نیا, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-05-11T19:01:03Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-08-02T19:01:04Z | |
| dc.date.available | 1401-05-11T19:01:03Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-08-02T19:01:04Z | |
| dc.date.issued | 2021-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | روزی طلب, آسیه, ماردپور, علیرضا, تقوایی نیا, علی. (1400). بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز. مجله علوم پزشکی رازی, 28(9), 80-91. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6817-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/921000 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: جنگ بر خانوادهها بهویژه همسران قربانیان تأثیرات وسیع و عمیقی برجا گذاشته و سلامت روانی آنها را با خطر مواجه کرده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبتگرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز انجام شد.
روش کار: روش این مطالعه نیمه تجربی بود که با طرح پیشآزمون-پسآزمون با یک گروه کنترل و تجربی انجام شد. 28 نفر از همسران شهید و جانباز شهر شیراز در این مطالعه شرکت کردند که به صورت تصادفی در گروه کنترل (14 نفر) و تجربی (14 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه معنای زندگی و پرسشنامه سرزندگی برای جمع آوری دادهها استفاده شد. همچنین مداخله این تحقیق بر گرفته از پروتکل سلیگمن و همکاران (2006) در 10 جلسه طی 10 هفته و هر جلسه به مدت یک و نیم ساعت بود. دادهها با استفاده از آزمونهای تی وابسته و تی مستقل تحلیل شدند.
یافتهها: بهطور کلی یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبتگرا بر نمره کلی بهزیستی روانشناختی، پذیرش خود و معنای زندگی تأثیر دارد (05/0 ˂p) اما بر سرزندگی و سایر شاخصهای پرسشنامه بهزیستی روانشناختی اثر معنیداری نداشت (05/0 ˃p).
نتیجهگیری: این مداخله میتواند بهعنوان روشی برای بهبود بهزیستی روانشناختی و معنای زندگی در همسران شهید و جانباز مطرح باشد. برای تکرار پذیری نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | بهزیستی روانی | fa_IR |
| dc.subject | معنای زندگی | fa_IR |
| dc.subject | سرزندگی | fa_IR |
| dc.subject | مداخله روان شناسی مثبت گرا | fa_IR |
| dc.subject | همسران شهید و جانباز | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | ، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 28 | |
| dc.citation.issue | 9 | |
| dc.citation.spage | 80 | |
| dc.citation.epage | 91 | |