نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorروزی طلب, آسیهfa_IR
dc.contributor.authorماردپور, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorتقوایی نیا, علیfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T19:01:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T19:01:04Z
dc.date.available1401-05-11T19:01:03Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T19:01:04Z
dc.date.issued2021-12-01en_US
dc.date.issued1400-09-10fa_IR
dc.identifier.citationروزی طلب, آسیه, ماردپور, علیرضا, تقوایی نیا, علی. (1400). بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز. مجله علوم پزشکی رازی, 28(9), 80-91.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-6817-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/921000
dc.description.abstractزمینه و هدف: جنگ بر خانواده­ها به­ویژه همسران قربانیان تأثیرات وسیع و عمیقی برجا گذاشته و سلامت روانی آن‌ها را با خطر مواجه کرده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت‌گرا بر بهزیستی روان‌شناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز انجام شد. روش کار: روش این مطالعه نیمه تجربی بود که با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با یک گروه کنترل و تجربی انجام شد. 28 نفر از همسران شهید و جانباز شهر شیراز در این مطالعه شرکت کردند که به صورت تصادفی در گروه کنترل (14 نفر) و تجربی (14 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه‌های بهزیستی روان‌شناختی ریف، پرسشنامه معنای زندگی و پرسشنامه سرزندگی برای جمع آوری داده‌ها استفاده شد. همچنین مداخله این تحقیق بر گرفته از پروتکل سلیگمن و همکاران (2006) در 10 جلسه طی 10 هفته و هر جلسه به مدت یک و نیم ساعت بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی وابسته و تی مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها: به‌طور کلی یافته‌ها نشان داد که آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت‌گرا بر نمره کلی بهزیستی روان‌شناختی، پذیرش خود و معنای زندگی تأثیر دارد (05/0 ˂p) اما بر سرزندگی و سایر شاخص­های پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی اثر معنی‌داری نداشت (05/0 ˃p). نتیجه‌گیری: این مداخله می­تواند به‌عنوان روشی برای بهبود بهزیستی روان‌شناختی و معنای زندگی در همسران شهید و جانباز مطرح باشد. برای تکرار پذیری نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectبهزیستی روانیfa_IR
dc.subjectمعنای زندگیfa_IR
dc.subjectسرزندگیfa_IR
dc.subjectمداخله روان شناسی مثبت گراfa_IR
dc.subjectهمسران شهید و جانبازfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانبازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.department، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue9
dc.citation.spage80
dc.citation.epage91


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد