بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز
(ندگان)پدیدآور
روزی طلب, آسیهماردپور, علیرضاتقوایی نیا, علی
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: جنگ بر خانوادهها بهویژه همسران قربانیان تأثیرات وسیع و عمیقی برجا گذاشته و سلامت روانی آنها را با خطر مواجه کرده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبتگرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز انجام شد.
روش کار: روش این مطالعه نیمه تجربی بود که با طرح پیشآزمون-پسآزمون با یک گروه کنترل و تجربی انجام شد. 28 نفر از همسران شهید و جانباز شهر شیراز در این مطالعه شرکت کردند که به صورت تصادفی در گروه کنترل (14 نفر) و تجربی (14 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه معنای زندگی و پرسشنامه سرزندگی برای جمع آوری دادهها استفاده شد. همچنین مداخله این تحقیق بر گرفته از پروتکل سلیگمن و همکاران (2006) در 10 جلسه طی 10 هفته و هر جلسه به مدت یک و نیم ساعت بود. دادهها با استفاده از آزمونهای تی وابسته و تی مستقل تحلیل شدند.
یافتهها: بهطور کلی یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبتگرا بر نمره کلی بهزیستی روانشناختی، پذیرش خود و معنای زندگی تأثیر دارد (05/0 ˂p) اما بر سرزندگی و سایر شاخصهای پرسشنامه بهزیستی روانشناختی اثر معنیداری نداشت (05/0 ˃p).
نتیجهگیری: این مداخله میتواند بهعنوان روشی برای بهبود بهزیستی روانشناختی و معنای زندگی در همسران شهید و جانباز مطرح باشد. برای تکرار پذیری نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است.
کلید واژگان
بهزیستی روانیمعنای زندگی
سرزندگی
مداخله روان شناسی مثبت گرا
همسران شهید و جانباز
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2021-12-011400-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایرانشاپا
2228-70432228-7051



