نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorملک زاده, هدیfa_IR
dc.contributor.authorدیره, عزتfa_IR
dc.contributor.authorامینی, ناصرfa_IR
dc.contributor.authorنریمان, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T19:01:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T19:01:03Z
dc.date.available1401-05-11T19:01:02Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T19:01:03Z
dc.date.issued2021-12-01en_US
dc.date.issued1400-09-10fa_IR
dc.identifier.citationملک زاده, هدی, دیره, عزت, امینی, ناصر, نریمان, محمد. (1400). اثربخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد- فرزند به مادران بر نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای در کودکان. مجله علوم پزشکی رازی, 28(9), 68-79.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-6743-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/920999
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله‌ای از شایع‌ترین اختلالات روانی است که با شیوع ۲ تا ۱۶ درصد در کودکان پیش دبستانی یا اوایل سن مدرسه و در مرحله قبل از نوجوانی بروز می‌کند. بنابراین پژوهش حاضر، با اثربخشی آموزش اصلاح الگوی تعامل والد- فرزند به مادران بر نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای در کودکان 8 تا 11 سال شهر شیراز انجام گردید. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، از بین مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیل 99-1398 شهر شیراز، تعداد 40 نفر انتخاب و به طور تصادفی به آزمایش (تعداد 20 نفر) و کنترل (تعداد 20 نفر)  گماشته شدند. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه‌های دموگرافیک و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ نسخه والدین (که  دارای سه بُعد اصلی مشکلات برونی‌سازی شده، مشکلات رفتاری درونی‌سازی  شده و مشکلات کلی  کودکان و نوجوانان را ارزیابی می‌کند) را در سه مرحله تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و همچنین آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون در سه متغیر مشکلات برونی‌سازی شده، مشکلات رفتاری درونی‌سازی شده و مشکلات کلی  تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P). همچنین بین پیش آزمون-پیگیری نیز در هر سه متغیر تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P) و نیز بین پس آزمون و پیگیری در دو متغیر مشکلات برونی‌سازی شده و مشکلات رفتاری درونی‌سازی شده تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که درمان الگوی تعامل والد- فرزند می‌تواند در کاهش نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای در کودکان 8 تا 11 سال به عنوان مداخلات روانشناسی استفاده شود و با توجه به اثربخشی الگوی تعامل والد- فرزند، این درمان در اولویت درمانی قرار داده شود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectالگوی تعامل والد- فرزندfa_IR
dc.subjectنشانه‌های نافرمانی مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectکودکان.fa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد- فرزند به مادران بر نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای در کودکانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue9
dc.citation.spage68
dc.citation.epage79


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد