| dc.contributor.author | ملک زاده, هدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | دیره, عزت | fa_IR |
| dc.contributor.author | امینی, ناصر | fa_IR |
| dc.contributor.author | نریمان, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-05-11T19:01:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-08-02T19:01:03Z | |
| dc.date.available | 1401-05-11T19:01:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-08-02T19:01:03Z | |
| dc.date.issued | 2021-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ملک زاده, هدی, دیره, عزت, امینی, ناصر, نریمان, محمد. (1400). اثربخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد- فرزند به مادران بر نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان. مجله علوم پزشکی رازی, 28(9), 68-79. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6743-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/920999 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابلهای از شایعترین اختلالات روانی است که با شیوع ۲ تا ۱۶ درصد در کودکان پیش دبستانی یا اوایل سن مدرسه و در مرحله قبل از نوجوانی بروز میکند. بنابراین پژوهش حاضر، با اثربخشی آموزش اصلاح الگوی تعامل والد- فرزند به مادران بر نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 8 تا 11 سال شهر شیراز انجام گردید.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، از بین مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیل 99-1398 شهر شیراز، تعداد 40 نفر انتخاب و به طور تصادفی به آزمایش (تعداد 20 نفر) و کنترل (تعداد 20 نفر) گماشته شدند. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامههای دموگرافیک و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ نسخه والدین (که دارای سه بُعد اصلی مشکلات برونیسازی شده، مشکلات رفتاری درونیسازی شده و مشکلات کلی کودکان و نوجوانان را ارزیابی میکند) را در سه مرحله تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و همچنین آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون در سه متغیر مشکلات برونیسازی شده، مشکلات رفتاری درونیسازی شده و مشکلات کلی تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P). همچنین بین پیش آزمون-پیگیری نیز در هر سه متغیر تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P) و نیز بین پس آزمون و پیگیری در دو متغیر مشکلات برونیسازی شده و مشکلات رفتاری درونیسازی شده تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که درمان الگوی تعامل والد- فرزند میتواند در کاهش نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 8 تا 11 سال به عنوان مداخلات روانشناسی استفاده شود و با توجه به اثربخشی الگوی تعامل والد- فرزند، این درمان در اولویت درمانی قرار داده شود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | الگوی تعامل والد- فرزند | fa_IR |
| dc.subject | نشانههای نافرمانی مقابلهای | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان. | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد- فرزند به مادران بر نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 28 | |
| dc.citation.issue | 9 | |
| dc.citation.spage | 68 | |
| dc.citation.epage | 79 | |