اثربخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد- فرزند به مادران بر نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان
(ندگان)پدیدآور
ملک زاده, هدیدیره, عزتامینی, ناصرنریمان, محمد
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابلهای از شایعترین اختلالات روانی است که با شیوع ۲ تا ۱۶ درصد در کودکان پیش دبستانی یا اوایل سن مدرسه و در مرحله قبل از نوجوانی بروز میکند. بنابراین پژوهش حاضر، با اثربخشی آموزش اصلاح الگوی تعامل والد- فرزند به مادران بر نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 8 تا 11 سال شهر شیراز انجام گردید.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، از بین مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیل 99-1398 شهر شیراز، تعداد 40 نفر انتخاب و به طور تصادفی به آزمایش (تعداد 20 نفر) و کنترل (تعداد 20 نفر) گماشته شدند. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامههای دموگرافیک و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ نسخه والدین (که دارای سه بُعد اصلی مشکلات برونیسازی شده، مشکلات رفتاری درونیسازی شده و مشکلات کلی کودکان و نوجوانان را ارزیابی میکند) را در سه مرحله تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و همچنین آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون در سه متغیر مشکلات برونیسازی شده، مشکلات رفتاری درونیسازی شده و مشکلات کلی تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P). همچنین بین پیش آزمون-پیگیری نیز در هر سه متغیر تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P) و نیز بین پس آزمون و پیگیری در دو متغیر مشکلات برونیسازی شده و مشکلات رفتاری درونیسازی شده تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که درمان الگوی تعامل والد- فرزند میتواند در کاهش نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 8 تا 11 سال به عنوان مداخلات روانشناسی استفاده شود و با توجه به اثربخشی الگوی تعامل والد- فرزند، این درمان در اولویت درمانی قرار داده شود.
کلید واژگان
الگوی تعامل والد- فرزندنشانههای نافرمانی مقابلهای
افسردگی
کودکان.
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2021-12-011400-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.استادیار گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
شاپا
2228-70432228-7051



